اهنگسازی چیست؟ تنظیم کننده کیست؟

خانه » بلاگ » اهنگسازی چیست؟ تنظیم کننده کیست؟

موسیقی که میشنوید ترکیب میشه از ۲ بخش اصلی که یکی ملودی اصلی است،یکی همراهی کننده که این همراهی شامل آکورد،آرپژ،ریتم و غیره میباشد.
و میتوان اینگونه گفت که اهنگسازی به معنای ساخت آن ملودی اصلی است و به کسی که این کار را میکند اهنگساز میگویند، ما در بحث اهنگسازی قواعدی هم داریم،ولی بیشتر از این قوانین در موسیقی کلاسیک و در سبک های دیگر خیلی کم استفاده می شود،بیشتر اهنگسازی مربوط میشه به استعداد و خلاقیت شخص در خلق ملودی های جدید است و شاید اهنگساز بغیر از علم نوازندگی و شناختن گام ها،علم دیگری نداشته باشد،ولی این ملودی را حالا چه در آهنگ بیکلام و یا با کلام که بر روی شعر این اهنگسازی صورت میگیرد،با حس کار انجام میدهد.

اهنگساز بعنوان خالق ملودی اصلی آهنگ که حتی میتواند هیچ گونه تحصیلات مویسقی و یا آشنایی به تئوری موسیقی هم نداشته باشد। وی میتواند ملودی اصلی را روی یک ساز بسازد و بنوازد و یا فقط آنرا بخواند یا زمزمه کند।ملودی را در قالب یک موسیقی بدون کلام زمزمه کند و یا آنرا روی شعری بخواند।خلاصه او فقط خالق ملودی اولیه بر اساس حس خود میباشد।البته او میتواند موسیقی دان و حتی تنظیم کننده هم باشد که در آنصورت کار خیلی راحتر میشود।

به زبان ساده میتوان گفت تنظیم کننده کسی است که ملودی را از اهنگساز میگیرد و بر اساس ملودی قسمت همراهی کننده آهنگ را میسازد،مشخص میکند هر سازی چه نتی باید بزند،ریتم ها،پاساژ ها،آکورد ها،آرپژ ها و غیره را همه و همه تنظیم کننده مشخص میکند و می نویسد،بر خلاف اهنگساز،تنظیم کننده باید علم زیادی داشته باشد و علاوه بر دانستن موسیقی و هارمونی و غیره باید بر تمام ساز ها آشنایی داشته باشد تا بتواند آهنگی را برای آن ساز بنویسد،تنظیم کننده،بیشتر از استعداد،نیازمند به علم بالایی هست.یا به زبان ساده ترتنظیم کننده ، کسی است که وظیفه رنگ آمیزی نتهای اصلی ملودی اهنگساز را بر عهده دارد.او باید کاملا با علم موسیقی و تئوریات پیشرفته موسیقی آشنا باشد. به قابلیت اجرای انواع سازها و حس و روح صدای آنها آشنا باشد. از علومی مثل کنتر پوان و هارمونی در موسیقی کاملا مطلع و داری مهارتهای عملی دربکار گیری آنها در آمیزش نتها باشد.در کل او کسی است که وظیفه نوشتن و آماده کردن تمام نتهای آهنگ برای هرکدام از سازها انتخابی(توسط خودش یا اهنگساز) و نیز حفظ هماهنگی تمام این نتها وحس و حال آهنگ و در کل ایجاد ترکیبی زیبا از نتها و صداها و تکنیکهای مختلف را بر عهده دارد و به نظر من اوست که میتواند یک ملودی ساده را به زیباترین حالت به گوش ما برساند و یا یک ملودی زیبا را بسیار ساده و حتی تکراری نشان دهد

نوشته قبلی

اهنگسازی چیست؟

نوشته بعدی

مید – ساید پروسسینگ در میکس و مسترینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button