همپوشانی فرکانسی چیست؟

خانه » بلاگ » همپوشانی فرکانسی چیست؟

تصور کنید در یک میهمانی هستید که افراد زیادی در ان حاضر هستند. همه باهم مشغول صحبت کردن هستند و اصطلاحا صدا به صدا نمیرسد. کلمات و گفته ها برای شما نامفهوم میشوند و متوجه حرف کسی نمیشوید. این همان همپوشانی فرکانسی است. یا زمانی که برای سوار شدن به هواپیما اماده میشوید و موتور هواپیما روشن است، شما متوجه حرفهای دیگران نمیشوید. این هم همان همپوشانی فرکانسی است.

در اهنگسازی

هنگامی که چند صدا باهم پخش میشوند باهم تداخل فرکانسی داشته و تولید هرج و مرج صوتی میکنند. در اهنگسازی و تنظیم لازم است توجه داشته باشیم که صداها را جوری کنار هم بچینیم که دچار تداخل نشوند. بیشترین تداخل معمولا در فرکانسهای زیر ۳۰۰ هرتز رخ میدهد. در اهنگسازی فرکانسهای پایین، بلندترین صداها در موزیک هستند که به انها باس گفته میشود. این محدوده فرکانسی بین کسانی که میکس و مسترینگ انجام میدهند به محدوده ساب نیز معروف است.

چون ساب ووفر پخش کننده صوتی شما است که این محدوده فرکانسی را پوشش میدهد. اگر محدوده ساب قدرتمند و پانچ نباشد، در شفافیت موزیک دچار مشکل خواهد شد. در اهنگسازی و تنظیم گفته میشو که کار اصطلاحا باکس صدا میدهد. یعنی صدا از درون قوطی به گوش میرسد. چون باس کار مناسب نیست. صدا مثل اب مواج است. اگر صداهای زیر زیاد شوند، صداهای بم را تحت تاثیر ثرار میدهند و اگر صداهای بم زیاد باشند، صداهای زیر پوشانده میشوند.

چه باید کرد؟

بنابراین باید این دو قسمت باهم بالانس باشند. برای اهنگسازی لازم است مقداری از علم صدابرداری را نیز بیاموزیم که هنگام میکس و مسترینگ ، صدابردار با اثر ما دچار مشکل نگردد. محدوده های دیگری نیز وجود دارند که به انها میدرنج گفته میشود . های مید و لو مید. یعنی میدرنج بالا و میدرنج پایین. که در این قسمتها اصوات مفهوم تر وجود دارند. بطور کلی صدابرداران مطرح صدا را از ۲۰ هرتز تا ۲۵۰ هرتز و تا ۵۰۰ هرتز و یک کیلو هرتز و بالای ان دسته بندی میکنند.

نکته

لازم است گاهی صدابردار این قسمتها را بصورت سولو بشنود و تغییراتی روی انها اعمال کند که این اتفاق در مرحله مسترینگ نهایی اثر اتفاق می افتد. که از بهترین ابزار برای این کار نیز میتوان از پلاگین فابفیلتر pro mb نام برد. یک مولتیبند کمپرسور که موزیک شما را بخش بندی میکند. لازم است اهنگساز از پلاگین ها و طرز استفاده انها اطلاعاتی کسب کند و به صدابردار در این زمینه یاری دهد.

نوشته قبلی

انتشار آهنگ – همکاری با رادیو جوان چگونه است؟

نوشته بعدی

آموزش میکس و مسترینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button