محاسن استفاده از هدفون

باید گفت هدفون به عنوان یک وسیله کمکی می تواند همچون آهنگسازی و تنظیم در کار میکس و مسترینگ به کار برده شود اما مشکلاتی وجود دارد که باعث می‌شود نتوان از آن به عنوان ابزار اصلی در کار میکس و مسترینگ استفاده کرد.

در ابتدا از نظر محاسن می‌شود به این نکته مهم اشاره کرد که صدای داخل هدفون فارغ از تاثیرات محیط یا اتاق است. یعنی اگر اتاق شما دارای مشکلات آکوستیکی باشد، استفاده از آن باعث می شود این ایرادات آکوستیکی در شنیدن شما دخیل نباشند. نکته مثبت دیگر اینکه انواع پشت بسته یا Closed – Back مانع از ورود نویز محیط یا سر و صدا به داخل هدفون میشوند (Noise Cancelling) و شما صداها را با دقت و تمیزی بیشتری می شنوید.

مشکلات استفاده از هدفون

اما مشکل نوع پشت بسته این است که هوای محبوس در داخل آن باعث خستگی گوش در کار به مدت طولانی میشود. امروزه کمپانی ها سعی کرده‌اند با ساختن هدفون های Open- Back و Semi- Closed این مشکل را تا حدودی برطرف کنند. اما صدا در این نوع هدفون ها از داخل هدفون به بیرون و برعکس نشت می کند و در نتیجه هدفون ها برای رکورد کردن در داخل استودیو مناسب نیستند ولی برای کار میکس و مسترینگ، بخصوص در مدت زمان طولانی مناسب تر هستند.

همچنین این موارد مانع از نفوذ نویز محیط به داخل هم نمی شوند. اما مشکل اساسی و غیر قابل چشم پوشی در استفاده از انواع هدفونها تفاوت کامل بین صدایی است که شما در هدفون می شنوید و آنچه از اسپیکر میشنوید.
شاید خیلی از شما متوجه تفاوت صدای هدفون با مانیتور یا اسپیکر شده باشید و این مسئله را به هدفون خود ربط داده باشید اما، جدا از کیفیت و کاراکتر صدای هدفونها، که حتما تفاوتهایی دارند، واقعیت این است که اختلاف صدای بین هدفون و اسپیکر مربوط به فیزیک صدا و سیستم شنوایی ما است و نه هدفون.
در واقعیت صدایی که از سمت چپ شما شنیده می شود به شکل کامل بوسیله گوش سمت چپ شنیده شده و بخش عمده‌ای از آن، به غیر از فرکانس های بالا، با گوش راست هم شنیده می شود و برعکس‌. یعنی صدا در هر نقطه ای از فضا قرار بگیرد توسط دو گوش شنیده میشود اما با خصوصیاتی متفاوت (در اینمورد در یک ویدئو توضیحات کاملی را قبلا داده ام) ولی در هدفون ها اینطور نیست.

در این مورد خرید هدفون مناسب بخوانید: راهنمای خرید هدفون

هدفون-1

اما چند نمونه

در اینجا به نمونه هایی برای روشن شدن موضوع توجه کنید:
اگر صدایی در میکس کاملا در سمت چپ قرار بگیرد، گوش راست شما هیچ چیزی از آن صدا را نمی شنود. اگر بخش عمده ای از صدا در سمت چپ قرار بگیرد (مثلا صدایی ۸۰٪ بسمت چپ پن شود). گوش سمت راست ما هم دقیقا همان صدا را در هدفون خواهد شنید اما ۸۰ درصد ضعیفتر. این تفاوت باعث اختلاف بسیاری بین آنچه در هدفون شنیده می‌شود و آنچه در واقعیت یعنی در محیط بگوش می‌رسد، می‌شود.

به این دلیل استفاده از هدفون در میکس و مستر غیر ممکن یا حداقل میشود گقت کاری بسیار مشکل و غیر اصولی است چون قضاوت بر مبنای چیزی صورت می‌گیرد که در واقعیت اتفاق نمی‌افتد.

راه حل چیست؟

امروزه کمپانی های زیادی سعی کرده‌اند نمونه های نرم افزاری را تولید کنند که شبیه ساز اتاق هستند (Room Simulator) و تاثیرات اتاق را به صدای داخل هدفون وارد کرده و شما را بصورت مجازی در یک اتاق قرار می‌دهند:

  • پلاگین Waves NX
  • پلاگین Isone

کمپانی Waves در ساخت NX که در نمایشگاه NAMM Show در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، حتی امکانی را فراهم کرده که نرم افزار قابلیت دنبال کردن حرکات سر شما را هم بوسیله ابزاری خاص دارد و به اینصورت تاثیرات اتاق هم با حرکات سر شما تغییر میکنند. البته اینکه چقدر این نرم افزارها موفق بوده اند بحث دیگری است که موضوع بحث ما نیست.

نوشته قبلی

ضبط صدا به روش Mid-Side

نوشته بعدی

‍ ‍ موسیقی 3D یا سه بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button