ریورب یا Reverb چیست؟

خانه » بلاگ » ریورب یا Reverb چیست؟

حتما تا کنون در تونل فریاد کشیده اید. صدا دچار کشش میشود. و یک برگشت صدا ایجاد میشود. این همان ریورب است. در علم اهنگسازی پلاگین های زیادی وجود دارد که هر کدام یک کار مشخص انجام میدهند. مثلا کمپرسور ، اکولایزر ، دیلی و ریورب.

پلاگین ریورب چه می‌کند؟

در میان این پلاگین ها تنها ابزاری که جایگزین ندارد ریورب است. تمام کسانی که اهنگسازی و تنظیم انجام میدهند خواه نا خواه نیازمند این هستند که کمی سررشته از علم میکس و مسترینگ نیز داشته باشند زیرا ریورب یک ابزار میکس است. اما در اینجا نقش ریورب بسیار پررنگ احساس میشود.

این ابزار صداها را از حالت خشک و مصنوعی به حالت بهتر و جذاب تر تبدیل میکند. اتفاقی که در ریورب می افتد برگشت مکرر صدا بین چند سطح با سرعت زیاد است. بعنوان مثال همین اتفاق در حمام با برخورد صدا بین دیوارها و برگشت سریع صدا روی میدهد و صدا در حمام زیبا بنظر میرسد.

دلیل چیست؟

علت این امر نیز همین ریورب است. در اهنگسازی انچه مهم است روح نواز بودن اصوات است که بخش مهمی از این امر را ریورب به عهده دارد. تفاوت ریورب و دیلی در سرعت برگشت صداست.

در ریورب این اتفاق بسیار سریع رخ میدهد، بطوری که بتنهایی مفهوم ندارد و شنیده نمیشود. اما در دیلی با سرعت کمتر و در اکثر ابزار اهنگسازی و تنظیم دیلی بصورت سر ضرب رخ میدهد. هنگامی که اهنگساز با صداهایی مواجه است که بخوبی ضبط نشده یا فالش هستند، ریورب برای پوشاندن معایب صدا نیز بسیار موثر است.

در اهنگسازی میتوان گاها از دیلی برای اجرای نتها نیز استفاده کرد. نُتی که اهنگساز ان را نَنِوشته ، میتواند توسط دیلی اجرا گردد. که این امر بیشتر در مرحله میکس و مسترینگ توسط صدابردار انجام میشود و معمولا اهنگساز در ان دخیل نیست.

بهتر است اهنگساز هنگام ساختن اثر جای دیلی را در موزیک مشخص کند که بصورت ناخوداگاه صدابردار در این امر افراط نکند. برای دستیابی به یک محصول نهایی مطلوب، لزوم همکاری اهنگساز و صدابردار انکار ناپذیز است.

نوشته قبلی

رابطه روح و معنویات با موسیقی

نوشته بعدی

انتشار آهنگ – همکاری با رادیو جوان چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button