ضبط صدا به روش Mid-Side

خانه » بلاگ » ضبط صدا به روش Mid-Side

‍ ضبط صدا به روش Mid-Side یکی از روشهای ضبط با دو میکروفن روش MS یا Mid-Side نام دارد. این روش در سال 1934 توسط شخصی بنـام بلوملین ابدا شد. در این روش میکروفون گذاری، از دو میکروفون استفاده می شود که یکی کاردیـوییـد (تک جهتی) و دیگری دوجهتـی (Bi Directional) است.
این دو میکروفون بسیار نزدیک بهم قرار داده میشوند، به شکلی که میکروفون کاردیویید یا تک جهتی، دقیقـاً منبع صدا را نشانه گیری کرده و میکروفن دو جهتی به شکلی قرار داده میشود که منبع صدا در محور کور آن یا Off Axis قرار میگیرد.
به اینصورت، میکروفن تک جهتی حجـم اصلی صدا را از منبع صدا دریافت کرده ولی میکروفون دو جهتی انعکاس صداها (ریورب) و صدای محیط را برداشت خواهد کرد.

نتیجـۀ چنین ضبطی، برخلاف سایر تکنیـکهـای ضبط استریو، به خودی خود بعنوان سیگنال استریو قابل استفاده نیست به این دلیل بعضی از مهندسین آنرا جزو روشهای رکوردینگ استریو بشمار نمی آورند.

برای تبدیل نتیجه کار به سیگنال استریو باید:

ابتدا صدای میکروفن ساید را به دو کانال میکسر وارد یا توسط DAW روی دو ترک کپی کنید.
پلاریتهء یکی از این دو ترک را معکوس کنید.
صدای میکروفن Mid بعلاوهء میکروفن Side به یک باند و صدای میکروفن مید بعلاوهء میکروفن ساید، با پلاریتهء معکوس، به باند دیگر فرستاده میشود.
Mid + Side =》 R
Mid + (-Side) =》 L

پس از انجام این پروسه ها، حجم عمده ای از صدای منبع صدا در وسط تصویر فضایی صدا قرار میگیرد و بخشی که باعث بازتر شنیده شدن صدا میشود در دو طرف تصویر مجازی صدا قرار میگیرد.

 

مزایای ضبط صدا به روش Mid-Side نسبت به دیگر روشهای ضبط استریو:

  1. روش Mid-Side با سیستم پخش مونو مطابقت بیشتری دارد و احتمال وجود اختلاف فاز بین دو باند نسبت به روشهایی مانند XY بسیار کمتر است.
  2. این روش نسبت به روشهای دیگر بسیار منعطف تر است. یعنی شما حتی بعد از پایان پروسهء ضبط با کم و زیاد کردن نسبت شدت صدای Mid و Side به یکدیگر میتوانید صدا را بیشتر بسمت مونو شدن یا استریو شدن ببرید. هر چقدر لول صدای ضبط شده توسط میکروفن Side نسبت به میکروفن Mid بیشتر شود، صدا استریو تر و بازتر شنیده میشود. البته زیاده روی در لول صدای Side میتواند باعث مشکل اختلاف فاز شود.
  3. در این روش بر خلاف روشهای دیگر نیازی به دو میکروفن کاملا همسان و با سال ساخت و شمارهء سریال نزدیک بهم نیست.

جالب است بدانید کمپانی Audio Technica میکروفن AT4050ST را با دو دیافراگم و توانایی برداشت دو سیگنال بشکل همزمان بصورت استریو و همچنین MS تولید کرده. دیافراگمها به شکلی طراحی شده اند که این میکروفون عملا میتواند کار دو میکروفون که در روش ضبط مید – ساید بکار گرفته می شوند را انجام دهد. همچنین میتواند صدا را بشکل استریو با دو باند مجزای چپ و راست رکورد کند.
این کمپانی میکروفنهای دیگری هم برای ضبط استریو با یک میکروفن ارائه کرده که باید توجه داشت این میکروفنها برای تمام روشهای ضبط استریو مثل Spaced Pair که نیاز به فاصلهء بیشتری بین دو میکروفن دارد مناسب نیستند.
باید اضافه کنم من بدلیل نوآوریها و تنوع محصولات از طرفداران میکروفن های Audio Technica هستم.
در ادامهء این مطلب در مورد کاربرد ضبط صدا به روش Mid-Side در میکس و مسترینگ و چند تکنیک کاربردی صحبت خواهم کرد. اگر علاقمند به خواندن بیشتر در مورد صدا هستید، میتوانید به مقاله بازسازی و ترمیم صدا سر بزنید.

نوشته قبلی

مید – ساید پروسسینگ در میکس و مسترینگ

نوشته بعدی

هدفون در میکس و مسترینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button