هدف از ساخت موسیقی

خانه » بلاگ » هدف از ساخت موسیقی

آیا تا بحال به عنوان یک اهنگساز فکر کرده اید چرا باید موزیک بسازید؟

واقعا هدف از ساخت موسیقی یا بطور کلی تولید یک اثر هنری مثل فیلم یا نقاشی چیست؟ به اپلیکیشن‌های پخش موسیقی نگاه کردید؟

روزانه صدها اهنگساز و خواننده و نوازنده کار کرده و موزیک تولید میکنند.

آیا همه‌ی این اهنگسازها و خواننده‌ها به شهرت میرسند یا معروف می شوند? یا حتی ترک موسیقی آنها توسط مردم شنیده می شود؟ قطعا خیر. پس هدف این عوامل و اینهمه هزینه چیست؟

سوال دیگر اینکه تهیه کننده مالی و اسپانسر تولید این موسیقی ها کیست؟

زیرا این اسپانسر است که هزینه عوامل را پرداخت می کند. اما کدام اسپانسر حاضر است سرمایه خود را در راهی بدون بازگشت سرمایه گذاری کند؟به طور قطع هیچ کس.

علاقه به فضای استودیو

بنابراین خواننده باید خود دست به جیب شود و هزینه اهنگسازی، تنظیم، شاعر، نوازنده و استودیو رو پرداخت کند. به این دلیل که خواننده در این میان خدمات گیرنده است. اگر می پرسید چرا این همه خواننده با صدای ضعیف یا متوسط وجود دارند که اصرار به تولید نیز دارند. من آهنگساز هم جوابی برای آن ندارم.

اما میتوانم با دیده ها و تجربیات خود حدس بزنم که نه تنها خواننده ها بلکه عموم مردم عاشق فضای استودیو هستند مانند برخی خانم ها که عاشق طلا فروشی هستند.

زمانی که فردی وارد استودیو می‌شود، هدفون را روی گوشش قرار میدهد و جلوی میکروفون می ایستد ارتباطش با جهان و مشکلات زندگیش قطع می شود. تجربه اول که بسیار شگفت انگیزتر است. می توان لبخند رضایت هر خواننده ای را در دد روم از صدای ضعیف خودش دید و این، همان هدف از تولید موسیقی است.

ممکن است اهنگی که با هزینه چند ده میلیونی ساخته شده، چند صد شنونده هم نداشته باشد اما خواننده هزینه زیادی برای پخش آن اهنگ انجام دهد. بر عکس ممکن است یک اهنگ با کمترین هزینه تولید شود اما جهانی یا حداقل کشوری شود.

جمع بندی

بنده به عنوان یک اهنگساز بارها به مراجعین خود گفته ام که اگر یک موسیقی بر اساس سلیقه عموم مردم و نیاز روز جامعه ساخته شود، نیازی به پخش و تبلیغات گسترده نخواهد داشت. به عنوان مثال اهنگ “دختر” حمید طالب زاده را که در سال ۱۳۹۴ ساختم با کمترین هزینه تولید و پخش شد. یا اهنگ “یدونه پسر دارم”  را که در سال 1396 تولید کردم هزینه پخشش تنها ۱.۵ میلیون تومان شد.

سود پخش های میلیونی فقط به جیب صاحبان اپلیکیشن های پخش موسیقی می رود. اهنگی موفق محسوب می شود که در گوگل توسط مردم سرچ شده و مردم آن را باهم به اشتراک بگذارند و در موقعیت های متناسب با فضای آن موزیک، آن را گوش کنند.

نوشته قبلی

تفاوت کمپرسور ، گیت و لیمیتر

نوشته بعدی

فاکتورهای موثر در میکس و مسترینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button