استودیو ضبط صدا در تهران

خانه » بلاگ » استودیو ضبط صدا در تهران

آشنایی با انواع استودیوهای  ضبط در تهران :

در ابتدا به آشنایی با مراحل طراحی، ساخت، عایق کاری و آکوستیک استودیوهای صدا برداری و طریقه طراحی و ساخت استودیو می پردازیم. باید ابتدا بدانیم چه چیزی قرار است هدف ما برای ساخت استودیو باشد. در حقیقت ضروری است که از محل استقرار دیوارها، چیدمان تجهیزات ، مواد آکوستیکی استودیو و غیره را بدست بیاورید تا استودیو را بر طبق طرح مرحله به مرحله ساخته شود. در مورد طراحی سه بعدی استودیو صدا چند نکته مهم وجود دارد. متراژ فضای استودیو و کاربری نهایی استودیو دو مورد مهم مورد توجه در طراحی استودیو ضبط صدا در تهران است. بنا به اینکه نوع کاربری استودیو ضبط قرار است کدام یک از موارد شامل استودیو حرفه ای، استودیو خانگی، استودیو موسیقی، استودیو دوبله فیلم باشد فضای استودیو را طراحی و محیط شماتیک آن را ترسیم می کنیم.

استودیو-ضبط-در-تهران

تقسیمات فضای استودیو باید در زمان طراحی استودیو ضبط مورد توجه قرار بگیرد. استودیو ضبط اگر به دو اتاق برای ضبط احتیاج داشتیم برای اتاق فرمان (کنترل روم) و اتاق ضبط صدا تقسیم بندی شود. با توجه به محل قرار گیری ابزار و تجهیزات صدابرداری نظیر مانیتورینک صدا و میز صدا و مقدار فاصله خواننده از ویزور استودیو ضبط می باشد با توجه به ابعاد اتاق ها در طراحی لحاظ می شود.  در نرم افزارهای طراحی حرفه ای، طرح های سه بعدی از تمامی فضا، چیدمان تجهیزات صدابرداری قابل مشاهده است و می توان قبل از اجرا تغییرات لازمه را در آن ایجاد نمود و سپس با نهایت دقت و رضایت از اینکه نتیجه کار قرار است به چه صورت در بیاید به مراحل ساخت پرداخت و استودیو ضبط مورد نظر خودتان را بسازید.

برای سفارش میکس و مسترینگ اینجا کلیک کنید.

ساختار و نوع فضای استودیو ضبط که از دیوارها، سقف و کف فضای مورد نظر تشکیل شده است، باید متناسب با استودیو طراحی شده برای همین امر باشد. یکی از عوامل مهم و مورد توجه میزان نشت صدا، استحکام سقف و دیوارهای استودیو در برابر صداست. ساختمان ها و خانه هایی که دیوارهای ضخیم تری دارند برای این ساخت استودیو ضبط بسیار مناسب تر است. باید بدانید که استفاده از مواد عایق کننده صوتی و آکوستیک برای عایق کردن اتاق کافی نیستند. در بیشتر استودیوهای ساخته شده به دلیل عدم توجه به موضوع بیان شده در پایان باعث بروز مشکلات نشت صدا می شود.

توجه به ساختار و نوع فضای استودیو ضبط می تواند پیش زمینه ای برای سهولت در مرحله  عایق کاری باشد. معمولا دیوار و سقف ساختمان هایی که کاربری مسکونی یا اداری دارند، به دلیل نوع ساختارشان که باریک و ضعیف است، نمی توانند در برابر نشت صدا مقاوم باشند و فضای چندان مناسبی برای ساخت استودیو نیستند و نیاز به تقویت دارند. تقویت دیوارها، سقف و کف فضای مورد نظر بسیار حائز اهمیت بوده است و در زمان ساخت استودیو باید توجه بسیاری به آن شود. استفاده از مصالح ساختمانی مانند آجر فشرده و دیوارهای گچی پیش ساخته و آجرهای آکوستیکی هبلکس از رایج ترین مصالح جهت تقویت دیواره های یک استودیو است. می توان با قرار دادن عایق های صوتی زیر کار بین این مصالح با دیوارهای اصلی فضای مورد نظر زمینه ایزولاسیوت صوتی استودیو را تسهیل کرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره آهنگسازی و تنظیم آهنگ اینجا کلیک کنید.

مهم است که میزان ضخامت و استحکام دیوار ، سقف و کف فضای فضا برای ساخت استودیو ضبط به صورتی باشد که در مرحله عایق کاری صوتی استودیو صدا با مشکل مواجه نشوید. ایزولاسیون صوتی استودیو ضبط از مراحل دشوار در راه اندازی استودیو صدا می باشد و نیاز به عایق مناسب و خوب دارد. هر قدر، دیوارها، سقف وکف محیط استودیو ضبط ایزوله صوتی بالاتری داشته باشد محیط را برای آکوستیک بیشتر و در نهایت ضبط بهتر و با کیفیت تر محیا می کند. دیوار مشترک اتاق فرمان و اتاق ضبط صدا باید با میزان حساسیت بالایی ساخته شود. صدای مانیتورینگ نباید به داخل اتاق ضبط صدا نشت کند و این مطلب اهمیت عایق کاری در زمان ساخت دیوار مشترک را بیان می کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره استودیو ضبط صدا اینجا کلیک کنید.

اغلب این نوع دیوارها را در دو ردیف دیوار بنا می کنند و لایه میانی این دیوارها را با عایق های خوب می پوشانند تا ایزوله مناسب تری ایجاد نماید و عبور صدا از یک اتاق به داخل اتاق دیگر را به حداقل ممکن می رساند. به کار گیری مصالح ساختمانی که آکوستیک و عایق ایزولاسیون صدا با دانسیته بالا هستند، ایجاد دیوار هایی به صورت دولایه و مد نظر گرفتن فضا و شکل هندسی مناسب برای هر کدام از اتاق ها ، میزان نشتی صدا به اتاق ضبط را به کمترین میزان خود می رساند. عایق هایی را که برای عایق کاری صوتی استودیو صدا استفاده می شوند عبارتند از فوم ریباند، پشم سنگ، فوم پلی استایرن، فوم پلی اتیلن، فوم ایکس پی اس، فوم پلی یورتان پاششی، اسپری فوم پلی یورتان و فوم الاستومری.

پس از ایزولاسیون صوتی استودیو ضبط به موضوع آکوستیک استودیو صدابرداری می رسیم. برای این مبحث نیاز به یک کارشناس برای اجرای درست دارید. آکوستیک استودیو ضبط شامل دو قسمت می باشد: آکوستیک اتاق فرمان و آکوستیک اتاق ضبط. این کار از طریق چند راه انجام می شود.استفاده از ابر آکوستیکی و فوم جاذب صدا و دیفیوزر چوبی و از همه مهم تر با چند ضلعی کردن اتاق البته با رعایت شکست زاویه ها اجرایی می شود. آکوستیک اتاق فرمان با در نظر گرفتن محل استقرار میز صدابرداری، زاویه مانیتورینگ های صدا و دیفیوز کردن صدا در فضا ایجاد می شود. آکوستیک اتاق ضبط صدا باید با استفاده از دستگاه های اندازه گیری صدا و همچنین تست با نرم افزارهای مربوطه صورت گیرد.

 محل قرار گیری میکروفون ها و فاصله آن ها با دیزور استودیو، جایگاه قرار گیری نوازنده ها و سازها و همچنین ابعاد فضای اتاق ضبط صدا در نحوه آکوستیک شدن تاثیر گذاری زیادی دارد. روش آکوستیک هر یک از اتاق های استودیو ضبط متفاوت است و ابعاد اتاق ها نیز در تاثیر گذاری این روش مهم است. کنترل صدا های بالایی ، میانی و بم به وسیله ی مواد آکوستیکی و دیفیوزرهای صوتی مناسب که شامل اقداماتی که در جهت آکوستیک استودیو صدابرداری می باشد که باید توسط یک کارشناس استودیو و مهندس صدا انجام پذیرد. یک فضای با آکوستیک خوب باید با توجه به استانداردهای آکوستیکی انجام شود که زمینه مناسبی برای ضبط و رکورد خوب می باشد.

انواع استودیو های ضبط صدا :

1. استودیو صدا حرفه ای:

استودیو های ضبط حرفه ای از لحاظ تجهیزات ضبط و امکانات باید بسیار مجهز باشند. بنیاد و اساس ساخت استودیو ضبط حرفه ای ایجاد یک اتاق فرمان و یک اتاق ضبط صدا استاندارد است و هر کدام از اتاق ها ساختار خاصی دارد. به منظورساخت این مدل استودیوها باید فضای زیادی داشته باشید. شکل هندسی باید با توجه به رکورد ها و ضبط های حرفه ای و محل قرار گیری ساز های مختلف با رعایت اصول شکست زاویه ها و با تقویت دیوارهای استودیو ایجاد شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره آهنگسازی و تنظیم آهنگ اینجا کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره استودیو ضبط صدا اینجا کلیک کنید.

بیشتر برای ساخت اتاق فرمان استودیوهای ضبط حرفه ای از شکل شش ضلعی استفاده می کنند. و بعد تمام زوایای بوجود آمده در ضلع های اتاق را از بین می برند. نکته مهم دیگر استفاده از عایق های ایزولاسیون صدا در هنگام ایجاد یا تقویت دیوارها، سقف و کف استودیو و همچنین استفاده از انواع فوم های جاذب صدا و پنل های آکوستیکی و دیفیوزرهای صوتی مناسب برای تصحیح صدای شنیداری در محیط این نوع فضاها می باشد.

استودیو-صدا-حرفه-ای

ابزار و لوازم استودیو باید به وسیله ی مهندس یا کارشناس صدا و متناسب با اندازه فضای طراحی شده انتخاب شوند. این نوع استودیوها به دلیل وجود تجهیزات مدرن و استاندارد از بهترین گزینه ها برای رکورد های حرفه ای بوده است و برای ضبط و رکورد تمامی موارد متنبط با ضبط صدا، موسیقی ، دوبله و گویندگی مناسب هستند. بهترین آلبوم های موسیقی و دوبله های انیمیشن های بزرگ را در این استودیوها ضبط می نمایند.

2. استودیو صدا خانگی:

استودیو ضبط خانگی معمولا برای ضبط های شخصی برای افراد ساخته می شود. طراحی و ساخت این مدل استودیو ضبط ها را می شود با تجهیزات و ابزارهای ساده انجام داده شود. استودیو ضبط خانگی اگر نیمه حرفه ای باشد از یک اتاق فرمان و یک اتاق برای ضبط ساخته می شود. این نوع استودیوها برای ضبط موسیقی بسیار مناسب هستند و همچنین قابلیت ضبط دوبله را نیز دارند.

 استودیو ضبط خانگی اگر ساده باشد از یک اتاق که فضای آن  را با تعدادی فوم و عایق اسفنجی آکوستیک شده باشد می سازند. یک استودیو ضبط خانگی از یک اتاقی که با فوم آکوستیک ایزوله شده است و همچنین یک کامپیوتر، یک میکروفون صدای ساده و تعدادی نرم افزار که برای ضبط های آزمایشی هست، نیاز دارد. استودیوهای ضبط خانگی این نکته مثبت را دارد که می توانید در آن ضبط های آزمایشی خود را بگیرید و بعد از رفع اشکال برای ضبط اصلیبه استودیوهای ضبط حرفه ای بروید.

استودیو-صدا-خانگی

به دلیل اینکه هزینه ضبط در استودیو های حرفه ای بسیار بالا می باشد، افراد تلاش می کنند که یک استودیو ضبط خانگی ساده با وسیله های ارزان بسازند و با استفاده از تجهیزات استودیویی و نرم افزارهای حرفه ای آهنگ ها و آلبوم های خود را در همین استودیو خانگی بسازند و با کمی تغییرات و همچنین با استفاده از ترفند های ضبط نهایی و خروجی اصلی را بدست بیاورند. با کمی دقت و توجه به ساخت استودیو ضبط خانگی می توان آن را به استودیو ضبط صدای نیمه حرفه ای تبدیل نمود.

3. استودیو ضبط موسیقی:

اساس روش ساخت استودیوهای صدابرداری یکسان است ولی با توجه به نوع کاربرد هر استودیو نحوه ساخت و آکوستیک استودیو متفاوت خواهد بود. کاربری استودیو ضبط موسیقی شامل چهار مدل می شود. مدل اول استودیوهایی هستند که فقط برای آهنگسازی و تنظیم و میکس و مسترینگ کاربری دارند. ساخت استودیو ضبط موسیقی با این مدل کاربری، توسط یک اتاق بین 15 تا 25 متر مربع که به خوبی آکوستیک شده باشد انجام می شود. لازم است صدای مانیتورینگ به خوبی به گوش برساند.

استودیو-ضبط-موسیقی

مدل دوم کاربردی این دسته از استودیو ها، ساخت یک استودیو به متراژ 40 تا 60 متر مربع و با شکست تمامی زوایای موجود در اتاق به وسیله عایق های دست ساز و نصب چندتا عایق اسفنجی و دیفیوزر صدا انجام می شود. باید محیط برای ضبط صدای خواننده و همچنین صدای ساز مناسب باشد.

مدل سوم استودیوهایی می باشند که از هر دو بخش اتاق فرمان و اتاق ضبط صدا تشکیل شده و مساحت هر کدام از اتاق ها بین 10 الی 15 متر مربع است. این مدل کاربری تنها برای ضبط موسیقی های ساده مورد استفاده است.

مدل چهارم استودیوهایی هستند که حرفه ای تر هستند و دارای ابعاد بزرگ تر می باشند و از تجهیزات حرفه ای برخوردار هستند. شرایط ضبط همزمان برای چند نوازنده و حتی موسیقی یک ارکسترا را دارد. فضای مورد نیاز این استودیو فضای بین 60 الی 250 متر مربع برای اتاق ضبط صدا و 40 الی 70 متر مربع برای اتاق فرمان است. تمامی تجهزات مورد استفاده در این مدل استودیو ها باید پیشرفته و حرفه ای باشد. بنابراین برای هر نوع رکوردی می توانید از این مدل استودیوهای ضبط صدا استفاده کنید.

4. استودیو دوبله فیلم:

طراحی استودیو برای ساخت استودیو دوبله فیلم باید متناسب با نوع کاربری آن باشد. با اینکه بیان می شود که استودیو دوبله فیلم تجهیزات و شرایط ساده تری نسبت به استودیو موسیقی دارد اما نکات ویژه ای را باید در هنگام راه اندازی مورد توجه قرار داد. یکی از موارد مورد توجه این است که این مدل استودیو به یک تکنولوژی تاک بک برای ایجاد ارتباط بین مدیر دوبلاژ و گوینده ها نیاز است و ترجیحا زاویه صفحه میز گویندگی 15 درجه و به صورت شیب دار باشد.

یک مانیتور به جهت دیدن فیلم باید در اتاق ضبط صدا قرار گیرد به طوری که روبه روی گویندگان قرار داشته باشد. این کار باعث می شود که با توجه به تصویر مورد نظر کار دوبله فیلم را انجام بدهند. محل میز گویندگی باید به گونه ای باشد که گوینده پشت به ویزور و روبه روی مانیتور قرار گیرد.

بر طبق مواردی که ذکر شد باید در زمان ساخت استودیو دوبله فیلم باید مواردی چون نوع چیدمان و استقرار میز گویندگی، مانیتور و کابل کشی ها به درستی جاگیری شود.

استودیو-دوبله-فیلم

آکوستیک فضا نیز باید مد نظر قرار گیرد و به طور مناسبی آکوستیک شود تا صدای گویندگان در هنگام ضبط بدون افت کیفیت یا کاهش قدرت در میکروفون ضبط شود. از طرفی می توان استودیوهایی که فقط برای ضبط موضوعات خبری و رادیویی و از این قبیل ضبط ها ایجاد شود، به شکل یک اتاق کوچک آکوستیک نیز بنا کرد و یا در یک اتاق با ایزولاسیون و میکروفون مناسب این کار صورت پذیرد.

نوشته قبلی

آموزش تنظیم آهنگ حرفه ای

نوشته بعدی

درامد خواننده ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button