فاکتورهای موثر در میکس و مسترینگ

خانه » بلاگ » فاکتورهای موثر در میکس و مسترینگ

به تعداد تمام صدابردارهای جهان فرمول برای میکس و مسترینگ وجود دارد اما مهمترین فاکتور در میکس و مسترینگ چیست؟ مسلما همانطور که برای بهتر عکس گرفتن باید خوب دید، برای میکس بهتر باید خوب شنید. برای خوب شنیدن نیازهایی مطرح است.

مانیتورینگ

اولین مسئله داشتن مانیتورینگ صدای حرفه ای است . مانیتور های صدا باید بتوانند تمام فرکانسهای صوتی را به صدابردار نشان دهند تا وی تصمیم بگیرد چگونه صداهایی را که اهنگساز انتخاب نموده در صورت نیاز اصلاح کند و همپوشانی‌های فرکانسی احتمالی را بر طرف کند .

اتاق اکوستیک

مورد بعدی اکوستیک مناسب اتاق است. اکوستیک اتاق باید به نحوی باشد که مانیتورها در آن بدرستی صدا بدهند، اما مهمتر از همه گوش صدابردار است . شاید جالب باشد که بدانید گوشهای ما در ساعات مختلف روز متفاوت می‌شنوند یعنی میکس و مسترینگ در صبح با عصر یا شب متفاوت است.

 نور و آرامش

نور نیز فاکتور مهمی است. برای امتحان یکبار با نور کم و یکبار با نور زیاد میکس کنید، تفاوت را خواهید دید . مورد بعدی داشتن آرامش است. هیچوقت صدابرداری که استرس دارد نمیتواند میکس و مسترینگ صحیح انجام دهد. حتما برایتان اتفاق افتاده که ساعت ها مشغول میکس و مسترینگ بوده اید اما نتیجه نگرفته اید اما گاهی در عرض یک یا دو ساعت یک میکس خوب انجام داده اید؛ این بخاطر داشتن آرامش است. وقتی فرایند میکس و مستر طولانی شود گوش ها اصطلاحا خسته میشوند و دقت خود را از دست میدهند و دیگر صدابردار متوجه ایرادات صداها نخواهد شد.

معمولا وقتی صدابردار به خود می اید که خسته شده و  مشغول فشردن دندانهای خود است .‌ در این زمان بهترین کار خاموش کردن کامپیوتر و استراحت است . ضمنا میکس کردن یک ترک در چند روز متوالی اصلا صحیح نیست . چون کلمات شعر ملکه ذهن شما میشود و دیگر متوجه نکته های صدا نخواهید بود .

در مورد نقش هدفون در میکس و مسترینگ نیز پیش تر در مطالب قبلی مواردی را ذکر کرده ایم که میتوانید به آن رجوع کنید.

نوشته قبلی

هدف از ساخت موسیقی

نوشته بعدی

جایگاه موسیقی در هنرهای هفتگانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button