تفاوت gain و volume

تفاوت gain و volume چیست؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که مهندسان میکس و تولیدکنندگان تازه کار از ما می پرسند این است. تفاوت gain و volume چیست؟

دانستن تفاوت ها کلیدی است و می تواند صدای میکس های شما را برای بهتر شدن تغییر دهد! در ادامه بخوانید تا دریابید که چگونه می‌توانید با درک مناسب  volume و افزایش، ترکیب‌های بهتری بسازید.

gain چیست؟

اگر به روزهای آنالوگ نگاه کنیم، می بینیم که تعریف gain نسبتاً ساده بود. با این حال، اکنون که ما با صدا در حوزه دیجیتال کار می کنیم، تعریف volume پیچیدگی های جدیدی را ارائه می دهد.

از آنجایی که بسیاری از پلاگین‌هایی که ما از تجهیزات آنالوگ تقلید استفاده می‌کنیم، همچنان باید ویژگی‌های قدیمی gain را با در نظر گرفتن نحوه عملکرد آن در حوزه دیجیتال در نظر بگیریم.

وقتی در مورد gain صحبت می کنیم، به سطح سیگنال خروجی از بلندگوهای یک سیستم صوتی فکر می کنیم. پلاگین های کمپرسور شما احتمالاً دارای ویژگی “مکاپ افزایش” هستند. حتی اگر این دستگیره خاص به عنوان “به دست آوردن” خوانده می شود، این در واقع فقط یک روش فانتزی برای گفتن صدای خروجی است.

تعریف واقعی gain، در زمان صدای آنالوگ، سطح ورودی سیگنال صوتی است. در اصل، به دست آوردن کنترل چیزی است که شما قبل از اینکه وارد اشکال دیگر پردازش شوید، تغییر می دهید. تنظیم gain می تواند به شدت آهنگ سیگنال صوتی را تغییر دهد.

برای مثال، بر روی پری امپ میکروفون یک گین کنترل وجود دارد. با این دکمه می توانید سطح میکروفون را تغییر دهید. کنسول یا رابط صوتی شما بسته به میزان بالا یا پایین تنظیم gain، واکنش متفاوتی نشان خواهند داد.

همین مورد را می توان در آمپ گیتار نیز یافت. اکثر آمپلی فایرهای گیتار دارای یک دسته ولوم و یک دسته افزایش هستند. با دستگیره افزایش می توانید ولتاژ ورودی را تغییر دهید تا مقداری ریزش و اعوجاج ایجاد شود.

در واقع، اولین نمونه های اعوجاج ناشی از بارگذاری بیش از حد قسمت های پری امپ آمپ توسط گیتاریست ها بود، به همین دلیل است که بسیاری از Gain به عنوان “اعوجاج” یاد می کنند.

جهت مشاوره و همکاری اینجا کلیک کنید.

volume چیست؟

volume، که گاهی اوقات به آن “دامنه” نیز گفته می شود، قدرت بر حسب دسی بل یک سیستم صوتی است. در اصل، این سطح موسیقی است که از بلندگوها خارج می شود.

پس از پردازش سیگنال و خروج از سیستم صوتی، میزان صدا چقدر بلند است. در اصل بلندی، برداشتی است که ما از چیزی داریم.

در دنیای میکس، میزان صدای یک سیگنال، سطح قابل شنیدن منبعی است که از بلندگوها ارسال می شود

volume چیست؟

آیا از آمپ برای باس یا گیتار خود استفاده می کنید؟

دکمه ولوم صدای خروجی بلندگو(های) تقویت کننده را کنترل می کند. همین امر در مورد دکمه تنظیم صدا در استریو ماشین شما نیز صدق می کند.

نکته کلیدی که باید به آن توجه کنید این است که میزان volume صدای خروجی از بلندگو را تغییر نمی‌دهد، زیرا کنترل صدا نیست. Volume به سادگی دامنه سیستم را کنترل می کند.

gain در مقابل volume  تفاوت آن ها چیست؟

تفاوت بین این دو اصطلاح ممکن است ساده به نظر برسد، اگرچه مردم اغلب آن را پیچیده می کنند. برای ساده تر، افزایش سطح صدایی است که وارد سیستم می شود، در حالی که ولوم سطح خروجی از سیستم است.

Gain به ما این امکان را می‌دهد که volume یک صدا یا ساز را با رانندگی مداری که وارد می‌شود تغییر دهیم، در حالی که کنترل صدا به ما اجازه می‌دهد تا volume کلی صدا را بدون تغییر زیر و بم آن تنظیم کنیم.

gain برای چیست؟

Gain برای اهداف مختلفی در دنیای صوتی استفاده می شود، اما یکی از مهم ترین اهداف کنترل افزایش، رسیدن به سطح درست در یک سیستم است. این تفاوت بین افزایش و volume است.

برای شروع، می توانید از پیش تقویت کننده های میکروفون برای بالا بردن سطح میکروفون ورودی به سیستم خود استفاده کنید. میکروفون ها از چیزی که به عنوان سیگنال سطح میکروفون شناخته می شود، استفاده می کنند، که یک سیگنال بسیار کم با دامنه پایین تر از سیگنال های سطح خط یا سیگنال های ابزار است.

 

تماس با استودیو محسن ناحی

بنابراین، هر زمان که میکروفون را به کنسول یا رابط متصل می کنید، باید ورودی را تقویت کنید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در دنیای صدا، ما دائماً با نویز پس زمینه، یعنی نویز تولید شده توسط الکترونیک و سایر قطعات سروکار داریم. اگر در مرحله ورودی به میکروفون gain کافی ندهید، سطح میکروفون بسیار نزدیک به سطح نویز خواهد بود و در نتیجه نسبت سیگنال به نویز پایین خواهد بود.

از یک پیش تقویت کننده برای افزایش سطح سیگنال میکروفون وارد شده به سیستم خود استفاده کنید تا سیگنال مقدار مورد نظر خود را بدون تمام نویز دریافت کنید.

دلیل دیگری که باید از تنظیم صحیح gain اطمینان حاصل کنید این است که مبدل های آنالوگ به دیجیتال به سطح مطلوب خود برسند

به طور خلاصه، یک مبدل آنالوگ به دیجیتال، که با نام ADC شناخته می شود، سیگنال های الکترونیکی (آنالوگ) را به سیگنال های قابل خواندن توسط کامپیوتر (دیجیتال) تبدیل می کند. برای دستیابی به بالاترین وفاداری ضبط، مهم است که به سیستم تا حد امکان بدون وارد شدن به رنگ قرمز (که در غیر این صورت به عنوان برش نامیده می شود) gain بیشتری به سیستم بدهید.

gain در مقابل volume  تفاوت آن ها چیست؟

تفاوت بین اعوجاج در دنیای آنالوگ و برش در دنیای دیجیتال این است که برش در دنیای دیجیتال یک اشتباه بزرگ است. این به این دلیل رخ می دهد که سیستم دیجیتال فقط می تواند مقدار مشخصی ولتاژ را تحمل کند. اگر ولتاژ بیش از حد بالا باشد، موسیقی به یک صدای ناهنجار و ناخوشایند تبدیل می شود که اغلب از آن استقبال نمی شود.

البته، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید gain را تا اعوجاج بالا ببرید تا به اثر دلخواه برسید. در نظر بگیرید که بسیاری از گیتاریست‌ها از تقویت کننده‌های خود برای فشار دادن به قطعات الکترونیکی داخلی و دستیابی به صدای سنگین، بیش از حد و تحریف شده استفاده می‌کنند. گیتاریست ها می توانند این کار را با قرار دادن یک پدال بوست یا اوردایو در جلوی آمپلی فایر انجام دهند تا سطح صدای ورودی بالا برود و به نقطه اعوجاج برسد.

با این حال، این تکنیک به تقویت کننده ها محدود نمی شود. جان لنون به طرز معروفی سیگنال گیتار خود را با تنظیمات ورودی بالا به پری امپ کنسول میکس خود زد تا صدای مبهم در “Revolution” شنیده شود. این یک صدای گیتار عالی بدون آمپلی فایر است.

به طور خلاصه، سه راه اصلی برای استفاده از gain وجود دارد:

بهینه سازی مقدار SNR

بیشترین gain را از مبدل های آنالوگ به دیجیتال ببرید

اعوجاج آمپلی فایر یا کنسول میکس

برای اطلاعات بیشتر درباره gain and volume اینجا کلیک کنید.

Gain Staging چیست؟

در دنیای میکس، مهندسان اغلب در مورد اهمیت مرحله‌بندی gain صحبت می‌کنند. این اصطلاح، که انجمن های اختلاط آنلاین را شلوغ می کند، اغلب اشتباه گرفته می شود.

مرحله بندی gain برای ایجاد ثبات سطح در یک سیستم دیجیتال استفاده می شود. ایده مرحله بندی gain مناسب این است که سطح ورودی به کانال دیجیتال با سطح خروج از کانال مطابقت داشته باشد. مرحله‌بندی افزایش تضمین می‌کند که ما از سطح ورودی بهینه برای پلاگین‌های خود استفاده می‌کنیم، که می‌تواند به ما کمک کند میکس‌های دقیق‌تری ایجاد کنیم و صداهایمان را بهتر درک کنیم.

مرحله‌ بندی gain بخش مهمی از فرآیند اختلاط است، جایی که قبل از اعمال هر پردازشی، مطمئن شوید که همه آهنگ‌ها تقریباً برابر هستند. همانطور که روی ترکیب خود کار می کنید، پس از هر افزونه از مرحله بندی افزایش استفاده می کنید تا volume  ثابتی را حفظ کنید.

جهت مشاوره و همکاری اینجا کلیک کنید.

به عنوان مثال، اگر تصمیم به فشرده سازی یک سیگنال دارید، احتمالاً مقداری صدا را از دست خواهید داد. برای جبران این افت، از کنترل کننده ی makeup gain استفاده می کنیم تا سیگنال را به صدای اولیه برگردانیم تا با ورود به پلاگین بعدی، سطح بهینه باشد.

آیا افزایش gain به معنای قدرت بیشتر است؟

فقط به این دلیل که gain را افزایش می دهید به این معنی نیست که اسب بخار بیشتری خواهید داشت. توان با دامنه یا خروجی تعیین می شود. Gain قسمت ورودی دو مرحله است که زیر و بم صدا را تعیین می کند، در حالی که مرحله خروجی میزان صدا را تعیین می کند.

آیا افزایش gain به معنای قدرت بیشتر است؟

Gain” به سادگی به معنای “میزان تقویت” است. می توان آن را در مراحل مختلف زنجیره سیگنال بین منبع موسیقی و پخش نهایی اعمال کرد.

موضوعی که ما در مورد آن صحبت می کنیم “Gain Staging” نام دارد. اساساً به این معنی است که در هر نقطه ای که تقویت رخ می دهد باید تلاش کنیم تا سیگنال را بالاتر از سطح نویز نگه داریم اما زیر سطح اضافه بار. در روزهای قدیم ضبط آنالوگ (و پری امپ/میکسرهای پر سر و صدا) ما در سمت بالا اشتباه می کردیم. صداهای پس‌زمینه زیاد بودند، اضافه بار متوسط ​​زیاد آسیب نمی‌زند – گاهی اوقات ما حتی از این افکت خوشمان می‌آمد و آن را “صدای لوله” یا “اشباع نوار” می‌نامیدیم. اکنون ما تمایل داریم که لایه ها را با خیال راحت “زیر سقف” نگه داریم. سطح نویز دستگاه‌های امروزی، حتی ارزان‌ترین دستگاه‌ها، بسیار کم است، اما برخورد با سقف دیجیتال ناخوشایند به نظر می‌رسد.

شاید سوال شما در مورد دستگیره “gain” در بالای نوار کانال روی میکسر باشد؟ تنظیم این مقدار کم اما تقویت بعداً معمولاً به معنای نویز بیشتر است. مگر اینکه، شاید، آن را خیلی بالا تنظیم کنید و در آن مرحله اعوجاج اضافه بار ایجاد کنید. اگرچه بعداً می توان حجم کلی را تغییر داد، اما اعوجاج همچنان وجود خواهد داشت.

همچنین مورد خاصی از آمپلی فایرهای گیتار وجود دارد، که در آن می توان از یک کنترل “gain” برای فشار دادن عمدی سیگنال به اضافه بار استفاده کرد و باعث ایجاد یک نوع اعوجاج صدای جالب می شود. در این مورد، می‌توانید انتخاب کنید که «gain» را برای صدای تمیز پایین، و برای صدای اعوجاج بالاتر را تنظیم کنید. کنترل صدا اصلی در مرحله بعدی قرار می گیرد. اما شما می گویید این سوال در مورد ورودی میکروفون است.

دستورالعمل های قدیمی میکسر مکی بسیار آموزنده بود. “تنظیم سطوح” را در صفحه 5 اینجا بخوانید. ممکن است مستقیماً برای تنظیمات شما قابل اجرا نباشد، اما این اصل صادق است.

در اصطلاح تقویت، تمام تغییرات در حجم به عنوان “gain” توصیف می شود، که در آن gain نسبت سیگنال های ورودی به خروجی است. در بسیاری از طرح‌های تقویت‌کننده‌های مدرن، عملاً 2 «مرحله افزایش» جداگانه وجود دارد که در آن تقویت سیگنال انجام می‌شود: مرحله ورودی یا «پیش تقویت‌کننده» و مرحله خروجی یا «قدرت». مرحله ورودی سیگنال ورودی را برای استفاده در مدارهای تقویت کننده تقویت می کند و مرحله خروجی سیگنال خروجی تقویت کننده را برای استفاده در بلندگو یا موارد مشابه تقویت می کند. افزایش بیش از حد gain در یک مرحله معین باعث ایجاد اعوجاج سیگنال می شود.

مقدار نسبتاً زیادی از آمپلی فایرهای اواسط قرن بیستم (مخصوصاً برای گیتار) تنها دارای یک مرحله افزایش قابل تنظیم بود که به سادگی “gain” نامیده می شود. نوازندگان و تولیدکنندگان دریافتند که با بالا بردن ضریب افزایش، اعوجاج سیگنال حاصل در واقع بسیار جالب به نظر می‌رسد و بنابراین از آن به عنوان صدای خود استفاده کردند. اصطلاح gain به تدریج مترادف با اعوجاج شد و “بلندی” یا “ولوم اصلی” در مراحل خروجی برای تمایز سطح خروجی از سطح اعوجاج استفاده شد.

این امر برای آمپلی فایرهای غیر گیتار نیز صادق است، مانند آنهایی که در کنسول های میکس/ضبط یافت می شوند و در DAW شبیه سازی می شوند. در این موارد، از gain ورودی برای تنظیم سطح سیگنال ورودی به اندازه کافی بالا استفاده می شود تا یک کف نویز خوب بدون ایجاد اعوجاج ایجاد شود، به طوری که سیگنال می تواند به EQ های مختلف، افکت ها و موارد مشابه هدایت شود.

gain چیست؟

 با این حال، بسیاری از پیش تقویت‌کننده‌های میکروفون کلاسیک مانند Neves و API‌های قدیمی‌تر قادر به تقویت بدون نویز نبودند، بنابراین gain آن‌ها (و هر شبیه‌سازی) نیز سطحی از اعوجاج است. این یک اعوجاج صدایی کاملاً متفاوت است، اما با این وجود یک اعوجاج است. سطح خروجی برای تنظیم صدای دلخواه سیگنال پردازش شده استفاده می شود.

 در مورد یک پروژه کنسول یا چند مسیری، ولوم نسبت به ولوم اصلی سیستم است و برای تنظیم میزان صدای سیگنال نسبت به آهنگ های دیگر استفاده می شود.

 

جهت مشاوره و همکاری اینجا کلیک کنید.

 

در تجربه ضبط خود، متوجه شده ام که یک قانون کلی خوب برای دریافت آهنگ صدای خوب این است که سطح ورودی را تا جایی افزایش دهید که در بالاترین قله های سیگنال ورودی شروع به اعوجاج کنید و سپس به پایین برگردید.

یک لمس سپس صدای خروجی به گونه ای تنظیم می شود که آهنگ شما به اندازه مورد نیاز نسبت به سایر آهنگ های پروژه بلند باشد. با این حال، قاضی نهایی “لحن خوب” گوش های شما هستند، بنابراین برای یافتن راهی که برای شما مناسب تر است، وقت بگذارید.

Gain نسبت دامنه سیگنال خروجی به دامنه سیگنال ورودی یک تقویت کننده است. در مدارهای ایده آل، با افزایش gain، این نسبت را افزایش می دهید و gain سیگنال افزایش می یابد و بلندتر می شود. یا نسبت را کم کنید و نرمتر شود. هیچ تحریفی رخ نمی دهد.

با این حال، در دنیای واقعی، حتی تقویت‌کننده‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند، فقط می‌توانند شکل موج را تا مقدار مشخصی قبل از قطع شدن اوج و پایین‌ترین شکل موج بازتولید کنند. به این کار کلیپینگ می گویند و به حداکثر ولتاژ بالا و پایین در دسترس تقویت کننده بستگی دارد.

دستگیره “ولوم”، از نظر طراحی مدار، اغلب نسبت مشخصی از سیگنال خروجی کامل (0 تا 100٪ بسته به تنظیم دستگیره) را به خروجی مدار (جک، بلندگو، و غیره.). در این مورد، حداکثر حجم، تضعیف سیگنال صفر (یا ناچیز) را نشان می‌دهد، در حالی که حجم 0 نشان‌دهنده خروجی بالقوه است که به دامنه نزدیک به صفر کوچک شده است. این دستگیره فقط می تواند gain کلی مدار را کاهش دهد.

اساساً، اگر تجهیزات طراحی شده‌ای داشته باشید و دستگیره «Gain» را بچرخانید، احتمالاً با اعوجاج بریده‌شده مواجه می‌شوید (گاهی اوقات عمدی است، مانند آمپرهای گیتار لوله‌ای و پدال‌های جلوه‌های اعوجاج)، تا اینکه یا ممکن است نخواهند اما اگر volume را کم کنید، معمولاً فقط یک سیگنال از قبل گرفته شده / احتمالاً تحریف شده را کاهش می دهید. گاهی اوقات مدار آمپر هدروم بالا که می تواند به طور گسترده بدون قطع شدن تقویت شود، در رابط کاربری “Volume” نامیده می شود، اما در نهایت اگر آن را بدون محدودیت به دست آورید، شکسته می شود.

بنابراین، پاسخ این است، همانطور که در مورد هر چیزی که مربوط به مهندسی است، اعم از صوتی و الکتریکی، “بستگی دارد”.

شما واقعاً باید گوش های خود را دنبال کنید.

– تغییر با افزایش gain، نویز مدار را نیز تقویت می کنید. سطح کلی این نویز کف نویز شما است، که اساساً به این معنی است که هر سیگنالی با دامنه کمتر از این نویز از خود نویز قابل تشخیص نیست و هیچ کمکی به ضبط ندارد. من معمولاً gain را تا جایی تنظیم می کنم که نویز (به طور ذهنی) غیرقابل قبول شود، سپس کمی عقب نشینی می کنم.

سوالات متداول

Gain تأثیر تعیین کننده ای بر کیفیت صدا دارد، زیرا نحوه واکنش سیستم به سیگنال ارسال شده به آن را تعیین می کند. اگر gain خیلی کم باشد، صدای زیادی خواهید داشت. اگر خیلی زیاد باشد، سیستم از کار می افتد یا مخدوش می شود.

اگر gain هنگام ضبط صدا خیلی کم باشد، نسبت SNR پایینی دریافت خواهید کرد که به معنای نویز زیادی در مسیر سیگنال است. سیستم ولتاژ مورد نیاز برای تبدیل سیگنال آنالوگ به سیگنال دیجیتالی با وفاداری بالا را که کامپیوتر می تواند استفاده کند، دریافت نمی کند.

در صدا، Gain مقدار ورودی است که به یک سیستم می دهید، خواه کنسول، رابط یا تقویت کننده باشد. اعوجاج صدایی است که از کنسول، رابط یا آمپلی‌فایر خود دریافت می‌کنید، اگر بیش از حد آن را فشار دهید.

اگر gain در مرحله ورودی خیلی زیاد باشد، صدا به نقطه اعوجاج یا قطع شدن می رسد. بسته به هدفی که می‌خواهید به آن برسید، این می‌تواند یک چیز خوب یا بد باشد، زیرا ممکن است بخواهید با تقویت‌کننده مقداری اعوجاج داشته باشید، در حالی که ممکن است صدایی تمیز برای صدای دیجیتال بخواهید.

بله، می‌توانید به صورت خودآموز میکس و مسترینگ یاد بگیرید. منابع آموزشی آنلاین، کتاب‌ها، ویدیوها و دوره‌های آموزشی می‌توانند به شما کمک کننده باشند.

gain صوتی به عنوان نسبت توان خروجی به توان ورودی محاسبه می شود. واحد اندازه گیری که هنگام اندازه گیری gain استفاده می کنیم دسی بل (dB) است. اگر توان ورودی 10 میلی‌وات با توان خروجی 1 وات (1000 میلی‌وات) داشته باشیم، نسبت 1000/10 = 100 است. از آنجایی که gain 10*log است، 100 به 20 دسی بل تبدیل می‌شود.

Gain سطوح ورودی یک سیستم را تنظیم می کند، به این معنی که وات خروجی را تغییر نمی دهد. به عنوان مثال، یک آمپلی فایر بدون توجه به تنظیم ولتاژ، توان کامل را ارائه می دهد، به این معنی که برای دریافت volume بیشتر، نیازی به بارگذاری بیش از حد ورودی های تقویت کننده ندارید.

از آنجایی که اکثر سیستم‌ها رنگ را با میزان افزایش هماهنگ می‌کنند – سبز کمترین، زرد متوسط ​​است، و قرمز نشان‌دهنده برش یا اعوجاج است – بهتر است gain را دقیقاً در نقطه‌ای تنظیم کنید که سبز به زرد می‌رسد تا بیشترین gain را از موسیقی ببرید.

اگر آمپلی فایر یا کنسول را با gain زیاد ران کنید، به نقطه اعوجاج می رسد. اساساً، می‌توانید از Gain برای تنظیم میزان صدای سیگنال ورودی به سیستم خود استفاده کنید، بسته به اینکه صدایی تمیز یا مخدوش می‌خواهید.

برای ساده ‌سازی فرآیند غالباً بسیار پیچیده مرحله‌بندی افزایش، ایده این است که مطمئن شوید سیگنال‌های صوتی در سطحی هستند که بر سطح نویز غلبه می‌کنند، اما آنقدر بلند نیستند که باعث قطع یا اعوجاج شوند.

همکاری با آهنگساز حرفه ای در تهران
نوشته قبلی

همکاری با آهنگساز حرفه ای

نوشته بعدی

VST چیست و چه کاربردی دارد؟

VST چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button