آشنایی با اصول آهنگسازی

خانه » بلاگ » آشنایی با اصول آهنگسازی

اصول آهنگسازی چیست؟ آیا یک فرمول واحد و کاربردی برای آهنگسازی وجود دارد؟

فرمول های زیادی برای آهنگسازی وجود دارد. تقریبا هر آهنگسازِ حرفه ای یک فرمول برای خود دارد که با ان فرمول ساخت اثر را شروع کرده و تا پایان ادامه میدهد. من در حد علم و آگاهی خود اینجا چند نکته در مورد اصول آهنگسازی خدمت شما عرض خواهم کرد.

فرمول اول اصول آهنگسازی :

در این روش ابتدا ملودی ساخته میشود و سپس کار تنظیم شروع میشود و شعر در پایان اضافه میگردد. این روش منتقدان زیادی دارد که تقریبا همه شاعر هستند. چون شعرا معتقدند اول شعر باید به تکامل برسد و ویرایش شود و سپس تبدیل به موسیقی شود. اما این روش میان آهنگسازان بسیار محبوب است. چون با وزن و ترکیب شعر، دست آهنگساز بسته نمیشود و ازادانه کار خود را انجام میدهد و در پایان موزیک را به شاعر میسپارد. بعنوان مثال از خوانندگان و اهنگسازانی که اغلب از این روش پیروی میکنند میتوان از محسن ابراهیم زاده و بهنام بانی نام برد. لازم به ذکر است که اثار شاد معمولا اینگونه ساخته میشوند.

فرمول دوم اصول آهنگسازی:

در این روش شعر ابتدا سروده میشود و آهنگساز ملودی و اکورد های ان را مشخص میکند و اول یک ماکت ساخته میشود و سپس موزیک ساخته شده، و در اخر دوباره خوانش نهایی توسط خواننده صورت میگیرد.حالا به سراغ فوت کوزه گری میرویم.

 حالا چگونه موزیک را تنظیم یا ارنجمن کنیم؟

من اینجا در مورد تجربیات شخصی خود با شما صحبت میکنم و آنها را صادقانه در اختیار شمل عزیزان قرار میدهم. در روال کاری من ابتدا شعر و ملودی باهم ساخته میشوند. علت این است که من اشعار آثارم را خودم مینویسم. پس ابتدا شعر و ملودی بر طبق سفارش خواننده اماده میشود. سپس نوبت اکوردها است‌ تمام اکوردها و گام موزیک و تمپو (سرعت)مشخص میشود و یکبار خوانده و ضبط میگردد. حالا ما یک خط وکال اتد داریم با یک خط پیانو که بسادگی اکوردها را اجرا میکند.

مرحله بعدی چیدن ریتم درامز روی این ماکت است. این کار بسیار لذت بخش است. زیرا انرژی موزیک اینجا تشکیل میشود. بعد از این مرحله یک اتد در اختیلر ماست که اماده تکمیل توسط سازهایی مانند گیتار و پد و صدای سینت است. اینجا هر چقدر بیشتر زمان صرف شود، کار زیباتر و پیچیده تر خواهد شد. و اصطلاحا تزئین بیشتری روی آن صورت میگیرد. کم کم داریم به یک اثر فوق العاده دست پیدا میکنیم. با این روش به تنظیم های بینظیری دست خواهیم یافت. در ضمن با این روش کار ما در میکس بسیار ساده تر خواهد بود. زیرا در میکس نیز اول درام میکس میشود. و بعد باقی صداها. پس با این روش بخش عمده ای از میکس انجام شده است.

آموزش آهنگسازی

آموزش رایگان صفر تا صد میکس و مسترینگ

اما آیا چینش باقی صداها هم در اصول آهنگسازی اولویت بندی دارد؟

اولویت-بندی-در-اصول-آهنگسازی

بله قطعا دارد. حالا این ترتیب را باهم مرور میکنیم. همانطور که گفته شد بعد از اماده شدن ماکت ابتدا خد درامز چیده میشود. سپس نوبت پرکاشن است. زیرا از خانواده سازهای کوبه ای است. بعد نوبت اینسترومنت ها است . اول خط باس که از دو نوع سینت و گیتار باس میباشد. سپس گیتار، بعد پلاک ها و سپس پد ها چیده میشوند. جا دارد نکته ای راجع به پد عرض کنم . این که کار پد پُر کردن فضاهای خالی است. مثلا فرض کنید یک ظرف پر از سنگ ریزه داریم. فضای بین این سنگها را فقط میشود با یک مایع انعطاف پذیر پر کرد. پد همان نقش این مایع را دارد. به بحث خود باز گردیم. حالا موزیک کامل شده . نوبت به وکال است که باید دوباره روی موزیکِ تکمیل شده خوانده شود. وقتی وکال نهایی خوانده و ضبط گردید انگاه نوبت به میکس اثر است که در ادامه مطالب در مورد ان صحبت خواهم کرد.

نوشته قبلی

برنامه تنظیم موسیقی

نوشته بعدی

آموزش موسیقی از پایه به صورت حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button