آهنگسازی با کامپیوتر

آهنگسازی با کامپیوتر

امروز می خواهیم مواردی که برای آهنگسازی با کامپیوتر نیاز هست را مورد بررسی قرار دهیم و نرم افزار های مرتبط با آن را به شما معرفی کنیم.

پس از مطالعه طولانی در مورد ساز و شب‌های بی‌خوابی که برای نوشتن آهنگ‌های خود سپری کردید، به این نتیجه رسیدید که زمان آن رسیده است که ایده‌های خود را بنویسید. ایده های موسیقی سر شما را پر می کند و می خواهید آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 در این مرحله سوالات زیادی در سر یک نوازنده تازه کار ظاهر می شود. آیا باید به استودیو بروم یا می توانم در خانه ضبط کنم؟ برای ضبط موسیقی به چه چیزی نیاز دارید؟ چه تجهیزاتی برای خرید و چه برنامه هایی مورد نیاز خواهد بود؟ هر ساعت سوالات بیشتر و بیشتر می شود و کمتر و کمتر پاسخ می دهند.

 خوشبختانه، همه چیز بسیار ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. در این مقاله، شما را با آنچه برای ساخت موسیقی در خانه نیاز است آشنا می کنیم و به برخی از رایج ترین سوالات تازه کارها پاسخ می دهیم.

برای نوشتن موسیقی روی کامپیوتر به چه چیزهایی نیاز داریم؟

40 سال پیش برای ضبط کارتان باید به یک استودیو حرفه ای می رفتید. صدای باکیفیت فقط در اختیار کسانی بود که پول داشتند. به لطف توسعه فناوری، امروزه ساخت موسیقی بسیار در دسترس‌تر شده است: با کمک رایانه می‌توانیم بدون ترک خانه آهنگ‌های عالی بسازیم.

 برای سازماندهی یک استودیوی خانگی، شما نیاز دارید:

یک کامپیوتر؛

نرم افزار ضبط موسیقی (DAW);

کارت صدا؛

هدفون.

 این چهار جزء حداقل برای شروع هستند. البته علاوه بر این، صفحه کلید MIDI و مانیتورهای استودیویی آسیبی نمی بینند، اما در ابتدا می توانید بدون آنها کار کنید. در زیر به طور خلاصه به هر مورد در لیست خود خواهیم پرداخت.

برای نوشتن موسیقی روی کامپیوتر به چه چیزهایی نیاز داریم؟

یک کامپیوتر

هر کامپیوتر مدرنی برای ضبط صدا مناسب است. مک باشد یا رایانه شخصی، فرقی نمی کند، هر دو پلتفرم تجربه یکسانی را برای نوازنده ارائه می دهند. دو معیار اصلی در اینجا سرعت و قدرت پردازش پردازنده است.

 RAM مسئول سرعت کامپیوتر در استودیو است. رایانه شما باید حداقل 8 گیگابایت از آن داشته باشد، اما بیشتر بهتر است. شما می توانید با جایگزینی هارد دیسک معمولی خود با یک درایو حالت جامد SSD با سرعت بالا، عملکرد را بیشتر بهبود بخشید.

هنگام کار با پلاگین ها، جلوه های صوتی و ابزارهای مجازی، سیستم عامل و نرم افزار موسیقی به واحد پردازش مرکزی متکی هستند. نشان دادن قدرت دقیق مورد نیاز برای کار راحت بسیار دشوار است: پردازنده باید بدون هیچ مشکلی با تعداد زیادی افزونه کار کند. هر چه بیشتر بتواند هضم کند، بهتر است. حداقل توصیه شده در اینجا پردازنده های چهار هسته ای اینتل Core i3 است، اما هرچه هسته ها و رشته های بیشتری در اختیار داشته باشید، کار شما راحت تر خواهد بود.

نرم افزار ضبط موسیقی (DAW)

DAW (از انگلیسی. Digital Audio Workstation – Digital Workstation یا Sequencer) نرم افزار ویژه ای برای ضبط موسیقی است. این چیزی است که یک کامپیوتر معمولی را به یک ابزار قدرتمند و مرکز یک استودیوی خانگی تبدیل می کند.

 نرم افزار مشابه برای رایانه شخصی و مک در دسترس است و می تواند هم رایگان و هم پولی باشد. همه DAWها ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌کنند و اساساً فقط در رویکرد سازمان‌دهی گردش کار متفاوت هستند.

کارت صدا

کارت های صوتی تعبیه شده در رایانه فقط برای گوش دادن به موسیقی مناسب هستند. برای ضبط کامل خود، به یک رابط صوتی ویژه نیاز دارید که بتواند صدایی با کیفیت بالا ضبط کند.

 در بیشتر موارد، یک رابط صوتی با 2-4 کانال ورودی و قدرت فانتوم کافی است – برای ضبط 1-2 گیتار (حتی به طور همزمان)، صفحه کلید و آواز در هنگام دریافت میکروفون کافی است.

هدفون

مطالب ایجاد شده باید به نوعی گوش داده شود، بنابراین آخرین جزء مهم حداقل لازم، هدفون های استودیویی خواهد بود. برخلاف هدفون های مصرفی که دوست دارند صدا را در محدوده فرکانسی خاصی زیبا کنند، صدای جدا شده هدفون های استودیویی جزئیات و دقت بیشتری را در صدا ارائه می دهد. علاوه بر این، هدفون به شما این امکان را می دهد که در هر زمانی از روز کار کنید.

 انتخاب هدفون بر اساس بودجه، پاسخ فرکانسی و سهولت استفاده است. همه چیز با بودجه مشخص است – لیستی از مدل هایی تهیه کنید که با مقداری که مایلید برای گوش خود خرج کنید، مناسب است. در مورد مشخصه دامنه فرکانس، باید تا حد امکان صاف باشد (در مورد مشخصه دامنه فرکانس در اینجا بخوانید). مسئله راحتی فردی است، اما هدفون نباید در استفاده طولانی مدت باعث ناراحتی شود.

 برای شروع، هدفون بیش از حد کافی خواهد بود. بعداً، اگر تمرین موسیقی شما جدی‌تر شد، ارزش خرید یک جفت مانیتور خوب استودیویی نزدیک میدان را دارد.

بهترین برنامه برای کار با کدام DAW است؟

بیش از 20 DAW مختلف در بازار وجود دارد، اما انتخاب یک نرم افزار ضبط موسیقی آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید. اول از همه، زیاد به این موضوع معطل نشوید – DAW چیزی بیش از یک ابزار فنی نیست که شما با آن در تعامل هستید. در اینجا مهارت ها عامل تعیین کننده هستند، نه خود برنامه. ثانیاً، انتخاب DAW یک موضوع سلیقه، راحتی و ترجیحات شخصی است، بنابراین شما هنوز باید انتخاب کنید که با آن راحت‌تر کار کنید.

 اگر کاربر مک هستید، قبلاً DAW GarageBand را روی سیستم خود نصب کرده اید. در واقع GarageBand نسخه ساده شده Logic Pro X است: قابلیت های آن چندان غنی و پیشرفته نیست، اما این برای شروع کافی است – این برنامه صدا را بدون هیچ مشکلی ضبط می کند، با پلاگین ها و ابزارهای مجازی کار می کند. به علاوه، دارندگان دستگاه‌های iOS می‌توانند نسخه موبایل این DAW را دانلود کنند تا پروژه‌هایی را روی تلفن هوشمند یا رایانه لوحی ایجاد کنند و آنها را برای کار بیشتر به دسکتاپ انتقال دهند.

به تدریج، عملکرد GarageBand دیگر کافی نخواهد بود: به ویرایش صوتی پیشرفته تر، اتوماسیون، سینت سایزرهای با کیفیت و سازنده نیاز خواهید داشت. و در اینجا شما دو گزینه خواهید داشت:

به Logic Pro X بروید. در این مورد، انتقال بدون دردسر خواهد بود: اصول عملکرد Logic Pro و GarageBand تا حد زیادی یکسان است (شما مجبور نخواهید بود برای مدت طولانی به محیط جدید عادت کنید)، و پروژه ها ایجاد شده در GarageBand می تواند به راحتی در Logic Pro باز شود و به کار خود ادامه دهد.

به DAW دیگری بروید، اما در این صورت باید همه پروژه ها را دوباره ایجاد کنید.

 GarageBand نقطه شروع خوبی برای کاوش در دنیای ضبط و تولید موسیقی است، اما هنوز ارزش آن را ندارد که به عنوان برنامه اصلی در نظر گرفته شود. مزیت اصلی “گاراژ” این است که یادگیری آن رایگان و آسان است، اما درد انتقال پروژه ها به DAW دیگر ارزش آن را ندارد.

 برای کاربران رایانه شخصی، تا حدودی ساده تر است، زیرا انتخاب برنامه ها در اینجا بسیار بزرگتر است. اگر مبتدی هستید و نمی دانید که DAW چگونه کار می کند، می توانید آشنایی خود را با ضبط صدا با Magix Music Maker رایگان، Ardor یا Podium Free شروع کنید. همانطور که در مورد GarageBand، شما نباید دائماً در این برنامه ها کار کنید، زیرا مشکلات هنوز یکسان هستند – عدم عملکرد و عدم توانایی در انتقال سریع و آسان پروژه های از قبل ایجاد شده به DAW دیگر.

 تقریباً هر DAW جدی دارای یک نسخه آزمایشی با زمان محدود و کاملاً کاربردی است که به شما امکان می دهد برنامه را امتحان کنید. معمولاً چنین دموهایی در عرض یک ماه کار می کنند – این کاملاً کافی است تا بفهمید DAW چگونه کار می کند ، چقدر راحت است و چه چیزی ارائه می دهد. اگر نمی‌خواهید با نرم‌افزار رایگان زحمت بکشید و می‌خواهید فوراً ویژگی‌های تولید موسیقی را در یک برنامه جدی مطالعه کنید، یک نسخه آزمایشی را در وب‌سایت‌های توسعه‌دهندگان دانلود کنید.

هنگام انتخاب یک DAW، همچنین لازم به یادآوری است که در این محیط بهترین برنامه وجود ندارد – هر کسی جوانب مثبت و منفی خود را دارد. شما باید اینجا را بر اساس محبوبیت (شیوع) برنامه و میزان راحتی کار در آن انتخاب کنید. هر چه DAW محبوب تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید با پروژه های خود در هر استودیو کار کنید. رواج این برنامه همچنین به شما این امکان را می دهد که ایده ها و کار روی موسیقی خود را با دوستان و نوازندگان دیگر بدون نگرانی در مورد اینکه آیا آنها می توانند پروژه ای را در استودیو خود باز کنند به اشتراک بگذارید.

بهترین برنامه برای کار با کدام DAW است؟

 از محبوب ترین DAW ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Avid Pro Tools (PC، Mac)

Pro Tools به عنوان استاندارد در صنعت ضبط در نظر گرفته می شود. به لطف این، می توانید به راحتی پروژه های خود را به استودیوهای سراسر جهان ارسال کنید و مطمئن باشید که هیچ مشکلی برای باز کردن آنها وجود نخواهد داشت – Pro Tools در همه جا وجود دارد.

 هنگام انتخاب Pro Tools، باید برای دو چیز آماده باشید: مطالعه طولانی رابط به دلیل سردرگمی و پیچیدگی آن برای مبتدیان، و همچنین کار فقط با پلاگین های AAX. اگر اولی مشکلی نداشته باشد، دومی می تواند حیاتی شود – تمام پردازش های خارجی در این قالب وجود ندارد.

برای دانلود برنامه های آهنگسازی اینجا کلیک کنید.

برای اطلاع بیشتر درباره اصول آهنگسازی و تنظیم آهنگ اینجا کلیک کنید.

Apple Logic Pro X (Mac)

برادر بزرگتر GarageBand و DAW بسیار محبوب دیگری که اکنون در هر استودیو ساخته شده در اطراف مک وجود دارد. Logic دارای یک رابط ساده و شهودی و یک کتابخانه بزرگ از پلاگین ها، ابزار مجازی، حلقه ها و نمونه های 70+ گیگابایتی است.

 مشکل اصلی Logic این است که فقط در مک وجود دارد. اگر همه اطرافیان از رایانه های اپل استفاده نکنند، این می تواند مشکل ساز شود.

Ableton Live (PC، Mac)

در مقایسه با سایر DAW ها، Ableton با در نظر گرفتن جلسات ضبط زنده و اجراها ساخته شده است. البته، شما می توانید هر موسیقی را بدون هیچ محدودیتی در برنامه ضبط کنید، اما دی جی ها و نوازندگان کنسرت دقیقاً به دلیل راحتی آن روی صحنه از Ableton قدردانی می کنند. به عنوان مثال، می‌توانید نمونه‌ها و کلیپ‌های صوتی مختلف را اجرا کنید، و همچنین حلقه‌های جدیدی را تنها با چند کلیک ایجاد کنید و مانند یک ارکستر انسانی واقعی به نظر برسید.

FL Studio (PC، Mac)

در بین نوازندگان این نظر وجود دارد که FL Studio برنامه ای برای مبتدیان است. چنین قضاوتی صحیح نیست: DAW به طور فعال توسط نوازندگانی مانند Deadmau5، Mike Oldfield، Martin Garrix و Afrojack استفاده می شود، که جرات نمی کنند افراد تازه وارد را صدا کنند.

 رویکرد FL Studio به کار با آنچه در دیگر DAW ها می توانید ببینید متفاوت است – ایجاد موسیقی در اینجا مانند کار با یک ترتیب سنج گام است. FL Studio بدتر یا بهتر از این نمی شود، فقط یک برنامه کمی متفاوت است. با این وجود، این مجموعه همه چیز برای ساخت موسیقی الکترونیک دارد و یادگیری نحوه کار با “میوه ها” بسیار ساده است.

Cockos Reaper (کامپیوتر، مک)

Cockos Reaper بیش از 10 سال است که وجود دارد، اما اکنون کم و بیش در بین موسیقیدانان شناخته شده است. توسعه دهندگان ادعا می کنند که مولفه تجاری آنها را بسیار کمتر از کیفیت کار نگران می کند، و درست است: Reaper تنها 60 دلار قیمت دارد، اما می تواند هر کاری را انجام دهد که DAW های گران قیمت و محبوب می توانند انجام دهند.

 کافی ترین راه حل در اینجا این است که با چیزهایی که از قبل دارید شروع به کار کنید و به تدریج فهرستی از چیزهایی که از دست داده اید تهیه کنید. پلاگین ها هیچ جا از دست شما فرار نمی کنند – می توانید هر زمان که بخواهید آنهایی را که گم شده اند خریداری کنید. نکته اصلی در اینجا این است که بدانید به چه چیزی و چرا نیاز دارید. اگر در مورد قالب پلاگین صحبت می کنیم، همه چیز به DAW و پلاگین هایی که می تواند کار کند بستگی دارد (این معمولاً در توضیحات برنامه نشان داده شده است). تنها شش فرمت وجود دارد – VST، AU، AAX، RTAS، DXi، ReFill، اما برای کاربر نهایی هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد. با استفاده از VST یا AU هیچ مزیتی نخواهید داشت: افزونه ها بدون توجه به فرمت یکسان کار می کنند.

 تنها مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید عدم وجود افزونه لازم به شکل مناسب است. قبل از خرید هر چیزی، بدانید که پلاگین با چه فرمتی عرضه می شود و آیا از DAW پشتیبانی می کند یا خیر.

آیا می توانم روی تبلت یا گوشی هوشمند موسیقی بنویسم؟

شما می توانید، اما خیلی راحت نخواهد بود – اندازه صفحه نمایش محدودیت های قابل توجهی را بر رابط اعمال می کند. نمایشگرهای تلفن هوشمند را نمی توان از نظر منطقه با یک مانیتور معمولی مقایسه کرد – اطلاعات کمی روی صفحه نمایش وجود خواهد داشت. علاوه بر این، گاهی اوقات کار با رگولاتورها نیاز به دستکاری با دقت بالایی دارد و گوشی های هوشمند در این زمینه مشکل دارند.

 همه چیز در تبلت ها بهتر است، اما مشکل دیگری در اینجا ظاهر می شود – محدودیت های نرم افزار. ویژگی های Mobile DAW به دلیل تفاوت پلت فرم با نسخه های دسکتاپ قابل مقایسه نیستند. به عنوان مثال، DAW های موبایل این انبوه از افزونه ها و ابزارهای مجازی را ندارند، حتی اگر فقط در مورد محتوای سهام صحبت کنیم. بسیاری از توابع (همان اتوماسیون و ویرایش صدا) به شکل ساده شده وجود دارد.

کاهش پروژه در تبلت یا گوشی هوشمند کار نخواهد کرد، تا کنون این یک مدینه فاضله است. البته، توسعه دهندگان به طور فعال در حال توسعه قابلیت های نرم افزار موسیقی و افزایش عملکرد آن هستند، اما وضعیت هنوز تا انتخاب یک دستگاه قابل حمل به عنوان پایه استودیو فاصله دارد.

آیا می توانم روی تبلت یا گوشی هوشمند موسیقی بنویسم؟

بهتر است تبلت یا گوشی هوشمند را به عنوان یک کامپیوتر استودیویی در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می توانید یک DAW موبایل را دانلود کنید تا آن را به دسکتاپ خود پیوند دهید و از آن به عنوان یک دفترچه یادداشت برای یادداشت ایده های جدید استفاده کنید: یک بیت بیابید، آن را در تلفن هوشمند خود ضبط کنید، پروژه را به رایانه خود ارسال کنید و به کار بر روی آن ادامه دهید. پروژه بر روی دسکتاپ عالی به نظر می رسد، اما به خاطر داشته باشید که همه DAW های بزرگ مناسب جیب نیستند: فقط Cubase (Cubasis برای iOS)، Logic Pro X (GarageBand برای iOS) و FL Studio (FL Studio Mobile برای Android و iOS) نسخه های موبایل دارند.

سناریوی دیگر برای افزودن موثر به استودیو، استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت به عنوان یک ابزار مجازی یا پردازشگر افکت است. به عنوان مثال، برای iOS و Android، سینت سایزرها و ماشین های درام با کیفیت بالا از Korg، Moog، Propellerhead و تعدادی از توسعه دهندگان دیگر وجود دارد – این برنامه ها عالی به نظر می رسند و قطعا در استودیو مفید خواهند بود. با اتصال تبلت به رایانه ای که دارای DAW است، می توانید از برنامه به عنوان یک ابزار مجازی معمولی استفاده کنید.

 خوب، برای گیتاریست ها، دستگاه های قابل حمل می توانند جایگزین پدال بورد شوند. در iOS، نسخه‌های موبایلی از Positive Grid BIAS FX Mobile و AmpliTube شبیه‌سازهای افکت و تقویت‌کننده گیتار وجود دارد. با اتصال تبلت یا تلفن هوشمند خود به رایانه و وصل کردن گیتار خود، می‌توانید جلوه‌ها را تغییر دهید و صدای خود را از صفحه دستگاه خود بدون نیاز به استفاده از ماوس یا دویدن به سمت رایانه برای تغییر صدا، کنترل کنید.

آیا برای تولید موسیقی به نرم افزار اضافی نیاز دارم؟

DAW های مدرن برای تمام مراحل تولید موسیقی آماده هستند و چیزی وجود ندارد که از عهده آنها برآیند. همان قانون در مورد افزونه ها در اینجا اعمال می شود: هر چیزی را که کمبود دارید، می توانید بعداً بخرید (زمانی که راحت شوید و بفهمید که واقعاً چه چیزی کم است).

 اگر سوال این است که آیا به نرم افزار مسترینگ موسیقی اضافی نیاز دارید، به احتمال زیاد نه. اول، همانطور که قبلا ذکر شد، DAW ها برای تمام جنبه های تولید آماده هستند. ثانیا مسترینگ موضوعی مجزا و نسبتاً حجیم است که باید با کمی تجربه در کار با صدا به آن پرداخت.

 البته، ما می‌خواهیم موسیقی ما جذاب و حرفه‌ای به نظر برسد – این طبیعی است. مشکل اینجاست که موسیقی باکیفیت نرم افزار جالبی برای WaveLab نیست، بلکه ایده ها و ترتیبات شماست. این یک راه طولانی از یک پیش نویس خشن تا یک آهنگ تمام شده مسترینگ است، و این امکان وجود دارد که تا آن زمان آنقدر در کار DAW مهارت داشته باشید که نیازی به نرم افزار خارجی نداشته باشید.

سوالات متداول برای آهنگسازی با کامپیوتر

نرم‌افزارهای DAW (محیط تولید موسیقی دیجیتال) مانند Ableton Live، Logic Pro X، FL Studio، Pro Tools و Cubase برای آهنگسازی با کامپیوتر استفاده می‌شوند.

در آهنگسازی با کامپیوتر، از سینت‌ها (ابزارهای مصنوعی)، سمپل‌ها (صداهای ضبط شده)، درام ماشین‌ها، بیس‌ها، افکت‌ها و ابزارهای مجازی برای تولید صداها و افکت‌های مختلف استفاده می‌شود.

دانش موسیقی می‌تواند در آهنگسازی با کامپیوتر به شما کمک کند. با دانش تئوری موسیقی، می‌توانید ملودی‌ها، آکوردها، مقام‌ها و ساختارهای موسیقیایی پیچیده‌تر ایجاد کنید.

بله، می‌توانید موزیک‌هایتان را با استفاده از نرم‌افزارهای آهنگسازی و DAW منتشر کنید. همچنین، می‌توانید آثارتان را در پلتفرم‌های موزیک آنلاین مانند SoundCloud، Spotify و Apple Music منتشر کنید.

چگونه آهنگسازی را شروع کنیم؟
نوشته قبلی

چگونه آهنگسازی را شروع کنیم؟

نوشته بعدی

ساخت موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button