آموزش تنظیم آهنگ حرفه ای

خانه » بلاگ » آموزش تنظیم آهنگ حرفه ای

ساختار اصلی یک آهنگ

برای یادگیری و آموزش تنظیم آهنگ باید با ساختار اصلی یک آهنگ آشنا شوید و از مقدمه تا پایان، قسمت های یک آهنگ و هدف آن ها را یاد بگیرید.

همه ما همراه با آهنگ های مورد علاقه خود خوانده ایم ، بنابراین چه بدانیم چه ندانیم، احتمالاً از قبل دانش زیادی در مورد بخش های یک آهنگ داریم. بیایید چند برچسب برای این بخش ها بگذاریم و چیزهای رایجی را که در هر بخش رخ می دهد تعریف کنیم:

توضیح ساختار اصلی آهنگ:

دانستن طرح آهنگ معمولی به ترانه سراها کمک می کند تا شاهکارهای خود را بسازند. ساختار اصلی آهنگ از یک مقدمه، شعر، پیش کر، کر و پل تشکیل شده است (بسیاری اوقات، همه این ها به صورت بیرونی به هم گره می خورند). در ادامه، این تجزیه بلوک های سازنده آهنگ را یاد خواهید گرفت:

ساختار-اصلی-یک-آهنگ

مقدمه آموزش تنظیم آهنگ

این یکی آسان است – در ابتدا پیدا می شود و آهنگ را تنظیم می کند، بسیاری از عناصر مهم آهنگ، مانند کلید، تمپو، احساس ریتمیک و حتی انرژی و نگرش آن را ایجاد می کند. متوجه خواهید شد که مقدمه اغلب همان موسیقی است بدون اینکه روی آن آواز خوانده شود و یا حتی گروه کر. با این حال، گاهی اوقات، مقدمه یک آهنگ هیچ ماده ای را که بعداً در آهنگ پیدا می شود، ندارد. در این سناریو، هدف ایجاد علاقه برای شنونده و تشویق او به ادامه پخش آن است. در هر صورت، یک مقدمه معمولا تا چهار نوار طول می کشد.

شعر

اینجاست که ما به کار می پردازیم و متوجه می شویم که داستان درباره چیست. این بخش «روزی روزگاری…» است. به طور کلی، چندین بیت در یک آهنگ وجود دارد، و آن ها معمولاً اشعار متفاوتی دارند، حتی اگر ملودی آن احتمالاً یکسان باشد. با هر شعر اضافی اطلاعات بیشتری در مورد داستان بدست می آوریم. با توجه به اینکه اکثر آهنگ های تجاری بین 3 تا 4 دقیقه هستند، بسیاری از افراد می پرسند که چند سطر در بیت آهنگ باید باشد. یک قانون کلی خوب این است که آیات آهنگ را کمتر از 1 دقیقه یا فقط چند خط نگه دارید.

پیش کر

پیش کر یک جزء ضروری نیست و اغلب کوتاه تر از یک شعر یا کر است. برای شنونده، معمولاً این احساس را ایجاد می کند که می خواهد به سمت گروه کر رانده شود.

گروه کر

گروه کر نتیجه و اوج بزرگ آهنگ است. همچنین اینجاست که شعر و پیش کر به یک احساس تکراری ساده کاهش یافته است. به عنوان مثال، در آهنگ Let it Be از گروه Beatles، این قسمتی است که در آن کلمات “let it be” بارها و بارها تکرار می شود. کر غالباً عنوان آهنگ است و معمولاً هر بار که اتفاق می افتد بسیار شبیه است.

پل

پل بخشی است که باعث رهایی از ماهیت تکراری بسیاری از آهنگ ها می شود. نه تنها اشعار متفاوتی با شعر و کر دارد، بلکه موسیقی نیز کمی متفاوت است. معمولاً با آکوردی متفاوت از آنچه که شعر و کر با آن شروع می شود، آغاز می شود.

از زمانی که در حال حاضر برای گوش دادن به موسیقی صرف کرده اید به عنوان فرصتی برای ایجاد درک بیشتر از این بخش های رایج آهنگ استفاده کنید. هر آهنگی که می شنوید فرصتی برای یادگیری نحوه استفاده نوازندگان از این اجزای مختلف برای گفتن داستان های خود است.

عوامل تجهیزات و آموزش تنظیمات آهنگ

زمانی که شما با یک پخش کننده کیبورد بخشی از یک دوتایی موسیقی باشید، تغییرات زیادی در تنظیمات وجود دارد که باید اینجا و آنجا انجام بشود. نوازنده کیبورد صداهای کیبورد خود را از پیانو و سیم به صدای فلوت و تار و غیره تغییر می دهد. بنابراین، برای ساده‌تر شدن موضوع، دو یا سه آهنگ را پشت سر هم می‌نوازید که او از همان تنظیمات استفاده می‌کرد. این باعث کاهش فاصله زمانی کلی بین آهنگ ها شد.

همچنین، ممکن است آهنگ هایی وجود داشته باشد که ممکن است با فرت خاصی یک کاپو روی گیتارتان داشته باشید.  چند آهنگ پشت سر هم اجرا می کنید که کاپو روی همان فرت بود. کاهش زمان بین آهنگ ها باعث می شود نمایش شما بهتر جریان یابد. وقفه کمتری وجود دارد و شما می توانید آهنگ های بسیار بیشتری را در اجرای یک شب فشرده کنید. اگر بتوانید آهنگ های بیشتری را با قدرت حذف کنید، این حس را برای مخاطب ایجاد می کند که می تواند از موسیقی بسیار بیشتری لذت ببرد. در واقع، حق با آن هاست، فقط به این دلیل که شما به معنای واقعی کلمه توانستید آهنگ‌های بیشتری را به دلیل فاصله زمانی کمتر بین آهنگ‌ها به نمایش بگذارید.

کلید آهنگ

چیز دیگری که ممکن است ترتیب اجرای ست لیست را تعیین کند، کلیدی است که هر آهنگ در آن قرار دارد. اغلب، ما بلافاصله از یک آهنگ به آهنگ دیگر می رویم. منتظر تشویق نیستیم، ما فقط آهنگ ها را حذف می کنیم. همچنین، یافتن روش‌های خلاقانه برای کار کردن یک آهنگ به آهنگ دیگر هم سرگرم‌کننده است و هم اغلب برای مخاطب تأثیرگذار است. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که یک آهنگ را با یک کلید خاص به آهنگ دیگری در همان کلید تبدیل کنید. این انتقال را بسیار روان تر می کند و در بیشتر موارد واقعاً خوب کار می کند.

برعکس، تلاش برای ترکیب یک آهنگ از یک کلید مستقیم به آهنگی دیگر در یک کلید دیگر کمی سخت تر است. این نیاز به خلاقیت بیشتری دارد اما راه هایی برای انجام آن وجود دارد. حتی هر از گاهی این کار را انجام می دهیم. اما ترکیب دو آهنگ از دو کلید متفاوت ممکن است کمی دانش در تئوری موسیقی داشته باشد. در هر صورت باید از کلید آهنگ هایی که می نوازید آگاه باشید و از تئوری موسیقی اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید کارهای مختلف را به صورت موسیقایی انجام دهید.

تمپو و دینامیک آهنگ

سرعت آهنگ همیشه موردی است که باید هنگام تنظیم ترتیب آهنگ در لیست مجموعه خود مورد توجه قرار گیرد. هنگامی که آهنگ‌ها تمپوی مشابهی دارند، اغلب بسیار آسان است که از یک آهنگ به آهنگ دیگر منتقل شوند. از طرف دیگر، مخلوط کردن چیزها نیز خوب است. شما نمی خواهید آهنگ های آهسته زیادی پشت سر هم داشته باشید. آهنگ های آهسته زیاد پشت سر هم ممکن است باعث شود توجه مخاطب را از دست بدهید. بنابراین می‌خواهید مطمئن شوید که بین آهنگ‌های آهسته، ملودی های شادی‌بخش دارید.

دینامیک هم خوبه انجام آهنگ هایی که در آن تغییرات سرعت وجود دارد، خوب است. خیلی از افراد آهنگ های زیادی را دوست دارند که پویایی آن ها تغییر می کند. بسیاری از آهنگ ها با سرعت یکسان در تمام طول مسیر برای افراد  خسته کننده هستند. برای یک گروه آسان است که چنین آهنگ هایی را کنار هم بگذارد، اما آزمون واقعی این است که وقتی تغییرات ناگهانی سرعت یا تغییر در پویایی وجود دارد، یک گروه چقدر فشرده می شود. شما واقعاً نمی توانید آن را دریافت کنید وقتی که همه آهنگ ها در تمام طول مسیر دارای سرعت و یا پویایی یکسان هستند.

پویایی همچنین می تواند دراماتیک باشد. وقتی یک آهنگ به یک پایان یا اوج بزرگ منجر می شود بسیار عالی است. بسیاری از نمایش استاپرها از همین چیزها ساخته شده اند. نمایش استاپر اساساً آهنگی است که اغلب مخاطب را در حالت هیبت قرار می دهد. این ها آهنگ‌هایی هستند که واقعاً افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ممکن است هنگام صحبت کردن با برخی از افرادی که در مورد گروه شما یا شخص شما می‌شناسند در مورد آهنگ هایتان صحبت کنند.

اوایل عصر در مقابل اواخر شب

از بازی در سالن‌های مختلف در طول سال‌ها، متوجه شباهت‌های خاصی شده‌ایم. من متوجه شده ایم که افراد مسن معمولا زودتر می آیند و زودتر می روند. از طرفی جوان ترها تمایل دارند دیرتر وارد شوند و دیرتر بروند. این همچنین باید یک عامل تعیین کننده در ترتیب آهنگ های لیست مجموعه شما باشد.

کاری که ما در نتیجه انجام می‌دهیم این است که بسیاری از آهنگ‌های قدیمی‌تر را زودتر در شب برای افراد مسن‌تر پخش می‌کنیم. بعداً، با جمعیت جوان تر، تمایل داریم آهنگ های جدیدتر را اجرا کنیم. برای ما، انجام آن به این شکل منطقی تر است. این احتمال را افزایش می دهد که افراد حاضر در زمان پخش قسمت خاصی از آهنگ در حال پخش لذت ببرند. این در درجه اول به این دلیل است که آن ها احتمالا آهنگی را که شما اجرا می کنید بیشتر می شناسند.

از آزمایش با ترتیب آهنگ نترسید

اگر به‌عنوان یک نوازنده انفرادی هستید، باید اعتراف کنم که برای ما راحت‌تر است که مجموعه‌ای را طراحی کنیم که در آن آهنگ‌ها نظم منطقی خاصی داشته باشند. ما مجبور نیستیم آن را توسط شخص دیگری اجرا کنیم و این به تنهایی کل فرآیند را بسیار ساده تر می کند. همچنین، عوامل بسیار کمتری وجود دارد که به تنظیمات تجهیزات مختلف مربوط می شود. به این دلیل که وجود تنها یک نفر، تجهیزات کمتری استفاده می شود.

اما، در هر صورت، آزمایش با ترتیب آهنگ می تواند بسیار مفید باشد. این بهترین کار در تمرینات است. تمرین کنید آهنگ ها را به ترتیب خاصی انجام دهید تا ببینید چگونه کار می کند و ببینید آیا همه چیز به آرامی جریان دارد یا خیر. بعضی چیزها بهتر از بقیه کار می کنند. توجه داشته باشید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست. در نهایت، به نقطه ای خواهید رسید که ترتیب آهنگ در کل لیست شما برای اهداف اجرا بهینه می شود. ممکن است مدتی طول بکشد، در برخی موارد ماه ها، اما ارزش زمان صرف شده را دارد.

هیچ-جایگزینی-برای-تمرین-وجود-ندارد

در آموزش تنظیم آهنگ هیچ جایگزینی برای تمرین وجود ندارد

برخی از این ها ممکن است بیشتر تکرار بخش قبلی این مقاله باشد، اما مهم است که این واقعیت را به خانه هدایت کنیم. تمرین کلید تعیین این است که چه چیزی بهترین کار را انجام می دهد. یعنی تمرین هر آهنگ به صورت جداگانه و تمرین آهنگ ها به ترتیب خاصی. تمرین، تمرین، تمرین. این امر به ویژه زمانی مهم است که شما اساساً می خواهید یک آهنگ فوراً بدون فاصله زمانی به آهنگ دیگری برود.

مزیت تمرین همه آن در تمرینات این است که اجرای زنده شما بسیار بهتر خواهد بود. من واقعاً هرگز کسی نبودیم که همیشه آن را بال بزنیم. این واقعاً سبک ما نیست. ما ترجیح می دهیم صیقلی باشیم. برخی از مردم ممکن است فکر کنند که این کار بد است، اما ما اینطور هستیم. ما از اعتماد به نفس بیشتری که از تمرین خوب داریم خوشمان می آید. همچنین احساس می‌کنیم اعتماد به نفس بیشتری که هنگام اجرا داریم منجر به اجرای زنده بهتر می‌شود. وقتی چیزی جدید را در مقابل تماشاچیان امتحان می‌کنیم، متوجه می‌شویم که خیلی حواس‌امان پرت می‌شود. و اگر به آن فکر کنید، اگر قبلاً بارها چیزی را تمرین کرده باشید، از نظر فنی چندان برای شما تازگی ندارد.

پر و بال دادن

 می دانیم که بیشتر این مقاله اساساً به طراحی یک ترتیب آهنگ قبل از دست و پایبندی به آن هنگام اجرای زنده اشاره دارد. با این حال، گاهی اوقات آن را بال می زنیم.  از ترتیب آهنگ قبلی خارج خواهیم شد، اما به دلایل خاصی این کار را انجام خواهیم داد، بنابراین هنوز هدفی پشت ترتیب آهنگ وجود دارد.

به عنوان مثال، ممکن است آهنگی از یک هنرمند خاص پخش کنیم که با استقبال بسیار خوبی از جمعیتی که برای آن اجرا می کنیم، مواجه شود. بنابراین می‌توانیم یکی دیگر از آن گروه را درست در آن جا انجام دهیم، با این انتظار که امیدواریم پاسخ خوبی از جمعیت برای آن گروه نیز دریافت کنیم. برعکس، اگر چیزی که از یک گروه می نوازیم اصلاً خوب پیش نمی رود، ممکن است تصمیم بگیریم که تا آخر شب زیاد از آن هنرمند ننوازیم. شما باید تا حدی عملکرد خود را متناسب با جمعیت حاضر تنظیم کنید. سنجش جمعیت همیشه آسان نیست. در واقع، در برخی موارد، ممکن است دشوار باشد. اما همیشه باید تلاش کنید.

طول و تنوع لیست مجموعه شما

هرچه لیست مجموعه شما طولانی تر باشد، گزینه های بیشتری در دسترس شماست. به همین دلیل است که شما هرگز نمی توانید آهنگ های زیادی را بدانید. همچنین ایده خوبی است که نه تنها یک مجموعه طولانی، بلکه یک لیست بسیار متنوع نیز داشته باشید. مسلماً، ما گروه هایی داریم که ممکن است تعداد زیادی آهنگ از آن ها اجرا کنیم، اما در مجموع، تعداد زیادی از هنرمندان مختلف را پوشش می دهیم.

در این برهه از زمان، هنرمندان مختلفی را از ژانرهای مختلف پوشش می‌دهیم . برای ما مهم نیست که چند آهنگ یا گروه را می شناسید، هرچند، مردم همیشه چیزی را درخواست می کنند که شما نمی دانید. اتفاق می افتد. اما هنوز هم ایده خوبی است که سعی کنید تا جایی که می توانید هنرمندان مختلف را پوشش دهید. همه یک گروه را دوست ندارند، حتی اگر ممکن است یک سبک را دوست داشته باشند.

پایان بزرگ

در پایان آموزش تنظیم آهنگ لازم است به این نکته اشاره کنیم که گاهی اوقات خوب است که سعی کنید عملکرد خود را به نوعی به یک فینال بزرگ تبدیل کنید. به این ترتیب شما به نوعی اثر خوبی را خلق می کنید. اما در هر صورت ترتیب آهنگ به دلایلی مهم است و باید به آن توجه ویژه ای کرد. همانطور که در بالا بیان کردم، یک ست لیست چیزی بیش از یک لیست آهنگ است. همچنین باید فهرستی از آهنگ ها به ترتیب خاصی به دلایل بسیار ویژه ای باشد. حتی وقتی از آن منحرف می شوید، این انحراف نیز باید به دلایل بسیار خاصی باشد. برای من ترتیب آهنگ خیلی مهم است.

نوشته قبلی

آموزش آهنگسازی

نوشته بعدی

استودیو ضبط صدا در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button