آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

خانه » بلاگ » آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

 آهنگ سازی و تنطیم چیست؟

در سرتاسر کشورمان امروزه علاقه‌مندان بسیار زیادی به هنر موسیقی وجود دارد و از این افراد برخی به دنبال ساخت موسیقی هستند. امروزه آهنگسازی و تنظیم کننده های بسیاری هستند که درآمدهای میلیاردی از همین راه کسب میکنند. در این مطلب سعی کردیم  شما را با آموزشی درست و در جهت اصولی هدایت کنیم.

خوب است در همین اول به همه موسیقی دانان و علاقه مندان به موسیقی عرض کنیم که موسیقی یک مقوله کاملا سلیقه ای می باشد. هم چنین سعی می کنیم به تمامی سوالاتی که ذهن شما را درگیر میکند پاسخی جامع دهیم هر چند که زیاده روی در این مقاله جایز نیست.

آهنگ سازی و تنطیم با قیمت مناسب

آهنگ-سازی-و-تنطیم-با-قیمت-مناسب

ساخت آهنگ در ابتدا نیازمند ابزار هایی می باشد. حال این ابزار ممکن است سطحی و ارزان باشند یا گران قیمت ! چیزی که خیلی مهم است بیشتر خلاقیت شما در درست کردن موزیک است؛ چرا که مردم اکثرا به موسیقی و محتوای شما گوش می دهند و بعد از آن کیفیت برایشان مهم است. با این وجود ابزار های یک استودیو موسیقی از جمله میدی کنترلر، اسپیکر مانیتورینگ، هدفون، میکروفون و اصلی ترین وسیله که برای آهنگسازی هم خیلی مهم است داشتن یک کارت صدای حرفه ای است. هم چنین سیستم شما باید قوی و به روز باشد و مخصوصا دو المان CPU و RAM شما باید بالا باشد.

پس از محیا کردن استودیو حال نوبت به آموزش شما می رسد. شاید سخت ترین مرحله از دید مردم این مرحله می باشد ولی از دید اساتید موسیقی ساده ترین است. ابتدای هر کاری سخت و دشوار است و نیازمند تلاش می باشد.

بیشتر نرم افزار هایی که برای آهنگسازی و تنظیم مورد استفاده قرار می گیرند شامل: اف ال استودیو( پیشنهاد ما همین نرم افزار میباشد، چون که محیط کاربری راحت تری دارد! ) ، کیوبیس، استدیو وان، لوجیک پرو و … می باشد.

حالا شما با در وجود ابزار های لازم می توانید با کمک ذهن خودتان موسیقی دل‌خواهتان رو بسازید. اصولا ساخت یک موسیقی اگر به عنوان مثال یک موسیقی هیپاپ یا راک با صدای خواننده باشد یا به اصطلاح وکال دار باشد از متن ترانه آن استارت می خورد. پس از آن روی متن خط ملودی نوشته می شود و تنظیم کننده شروع به ساز چینی و تصمیم گیری برای انتخاب استایل و سبک موسیقی مورد نظر می کند. هر کلمه یا واژه یک بخشی از کل ریتم را در بر می گیرد و حواستان باشد که در انتخاب میزان ها دقت لازم را به عمل آورید.

در همین ابتدا هم باید بگوییم که زمان تنظیم پروژه نظم را فراموش نکنید و در پروژه از رنگ های گوناگون نیز استفاده کنید. تلاش کنید هارمونی ها و آکورد های جدید مثل آکورد های سون را در موزیک تان بیشتر کنید. این کار نه تنها باعث حرفه ای و زیبا تر شدن آهنگ شما می شود بلکه شنونده را نیز به قدرت اهنگ سازی شما مطلع میسازد.

در انتخاب ساز به ذهن و سلیقه خودتان و حرف دلتان گوش دهید و بنوازید. هم چنین می توانید با گوش دادن به موزیک های دیگران تکرار میکنم فقط و فقط یاد بگیرید و کپی نکنید! و از جنبه آموزشی به آن گوش دهید و تلاش کنید دقیقا همان را بسازید.

اکثر مردم و کسانی که تازه وارد حوزه تنظیم کنندگی می شوند به دنبال راحتی هستند و میپندارند چیزی همانند دکمه ساخت آهنگ وجود دارد! در حالی که این خیالی بیش نیست. یک تنظیم کننده در آینده با تمامی علوم و تسلط کاملش  فقط میتواند در سرعت کارش حرفه ای تر شود و سریع تر پروژه خود را به اتمام برساند. پس به دنبال آموزش و آموزش باشید و خسته نشوید. باید علاقه داشته باشید تا در کارتان حرفه ای شوید.

یکی از اشتباهاتی که در بین  تنظیم کننده ها رواج دارد الگو برداری از هم دیگر است! دوستان عزیز لطفا به ذهن و سلیقه خودتان احترام بگذارید!!! چرا که سبک و استایل شما هم زیبایی خودش را دارد و شما فقط نتوانسته اید شکوفایش کنید. همه صدا ها زیبا هستند و همه می توانند خواننده بشوند فقط مشکل آن ها این است که علم موسیقی را نمی شناسند نمی توانند روی گام و با هارمونی بخوانند و همین مورد باعث می شود تا فرق بین خواننده ها و مردم معمولی ایجاد شود.

در انتها که آهنگتان را ساختید برای دوستان و اطرافیان و خانواده خود بزارید تا گوش کنند و پیشنهادات  و نظر هایشان را در مورد موزیک شما بگویند و در نهایت اگر وضع مالی خوبی داشتید در فضای مجازی مثل سایت ها و … انتشار دهید. جدیدا در اینترنت نیز سایت موزیکی به اسم آی ریتم را دیدیم که موزیک های شما را بصورت رایگان در سایت بارگزاری می کند.

فرق آهنگسازی و تنظیم

قبل از اینکه به سوال فرق آهنگسازی و تنظیم آهنگ چیست بپردازیم می‌خواهیم به معرفی آهنگسازی و آهنگساز و تنظیم آهنگ و تنظیم کننده آهنگ اشاره کنیم. در کل آهنگسازی به مجموعه ای از کارها و عوامل گفته می‌شود که باعث ایجاد یک اثر موسیقایی می‌شود. به افرادی که آهنگسازی می‌کنند آهنگساز گفته می‌شود. در واقع آهنگساز در تولید آهنگسازی پس از گرفتن متن ، شعر یا ترانه و با توجه به موضوع محتوای آهنگ آهنگسازی را آغاز می‌کند و از طریق نت نویسی یا با سازهایی مثل گیتار یا پیانو برای آن ملودی مرتبط و زیبایی را بسته به سلیقه موسیقایی خود خلق می‌کند.

برای آهنگسازی و در تبدیل شدن به یک آهنگساز حرفه ای شما باید به علم موسیقی آشنایی کامل داشته باشید. تا حدی که بتوانید برای آنها به صورت استاندارد و اصولی و علمی نت نویسی کنید. و این مهارت زمانی به دست می‌اید که در ابتدا به آهنگسازی علاقه داشته باشید و بعد آن را بصورت جدی ادامه دهید.

تنظیم کننده موسیقی کیست؟

تنظیم-کننده-موسیقی-کیست؟

یکی دیگر از پارامتر های ساخت آهنگ تنظیم آهنگ می‌باشد. که در اصل شکل  کلی به شعر و ملودی می‌دهد. و در واقع هماهنگ کننده جز به جز یک‌ آهنگ است. و در کل به مجموعه فرایند‌هایی که طی‌ آن چیدمان ساز‌ها ، ترتیب بندی قطعه و هارمونی ها صورت میگیرد تنظیم آهنگ گفته می‌شود.

تنظیم کننده آهنگ باید با همه ساز ها آشنایی کامل داشته باشد و بداند هر سازی دقیقا چجوری نواخته می‌شود که بتواند طبق آن نت ها را برای هر ساز بنویسید. در واقع سه نکته مهم است که باعث می‌شود شما یک تنظیم کننده آهنگ حرفه ای شوید که در ادامه به آن دو مورد میپردازیم.

  • سواد و علم موسیقایی
  • خلاقیت و نوآوری در موسیقی
  • داشتن ابزارهای بروز و مناسب

سواد موسیقی

یک تنظیم کننده برای اینکه بتواند تنظیم عالی را خلق کند باید با تئوری موسیقی ( شناخت کامل نُت‌ و هارمونی ) آشنایی کامل داشته باشد. و این نکته به او کمک می‌کند که بتواند تنظیم آهنگ را به صورت استاندارد و اصولی و علمی انجام دهد.

آهنگ سازی حرفه ای

در زمان حال خلاقیت و نوآوری یکی از ملزومات تنظیم آهنگ به حساب می‌اید. و اگر می‌خواهید که  پیشرفت بیشتری داشته باشید از خلاقیت و نوآوری چشم فراموش نکنید..

داشتن ابزارهای بروز و مناسب

برای تنظیم آهنگ شما قطعا نیاز به ابزارهایی از قبیل دانلود وی اس تی ، سمپل آهنگسازی و نرم افزارهای آهنگسازی دارید. ساز زنده و بروز به شما کمک می‌کند که تنظیم با کیفیت تر و کم هزینه تری داشته باشید.

فرق آهنگسازی و تنظیم آهنگ چیست؟

الان وقت آن رسیده که بدانید فرق آهنگسازی و تنظیم آهنگ در چیست؟ به طور کل آهنگسازی و تنظیم جفتشان برای خلق یک اثر هستند و به نحوی یکدیگر را کاور می‌کنند و باعث کیفیت و دلنشین‌تر شدن قطعه می‌شوند. آهنگساز هنگامی که آهنگسازی می‌کند تماما روح خود را با توجه به علمی که از آهنگسازی دارد درگیر متن می‌کند.

تنظیم کننده آهنگ اما وظیفه رهبری مجموعه را برعهده دارد. و با توجه به اینکه در فضای آهنگ چه سازهایی باید استفاده شود سبک کار را مشخص می‌سازد. و در همان مورد ایده های خود را پیاده سازی می‌کند و نت‌های مرتبط با آن آهنگ را با ظرافت خاصی اجرا می‌کند. آهنگسازی، فرایند پیچیده و سلسله واری است که باید آن را پله پله طی کرد.
طی مطالب گذشته ویژه گی یک آهنگسازی را ذکر کردم.در این مقاله جزئیاتی در رابطه با آهنگسازی و ساخت آهنگ را خدمتتان عرض میکنم آهنگسازی فرايند پيچيده اي است. براي ساختن يك آهنگ، الهام گرفتن از هر چيز، تفكر خلاق داشتن، ايده هاي خلاقانه را به موسيقي تبديل كردن و تبديل اين ايده ها به موسيقي كارهايي هستند كه در فرایند آهنگسازی لازم و ضروری است.

به آهنگسازی که در ابتدای کار هستند و تجربیات کمی در این زمینه دارند، توصیه میکنم در زمان آهنگسازی حتما به روحیات و حالات معنوی خود دقت کنند. موسیقی برگرفته از درون انسان است. احساسات و حالات روحی و جسمی در طول روز متفاوت هستند.حتی در فصول مختلف سال نیز این حالات متفاوت است.برای بسیاری از افراد فصل پاییز و برای بسیاری فصل زمستان الهام بخش ساخت آهنگهای عاشقانه و رومانتیک است. آهنگسازان تاثیرات بسیاری را از محیط اطراف دریافت میکنند.سعی میکنم به مواردی مشابه در زیر اشاره کنم.

رنگ ها

اگر آهنگسازی مي خواهد آهنگي بسازد می تواند با بهره گیری از علایق خود به رنگ ها الهام بگیرد. مثلا آهنگسازی که به رنگ سبز علاقه دارد، در آثارش می توان آرامش را بسیار تجربه کرد یا آهنگسازی که به رنگ سیاه علاقه مند است ، در آثارش جلوه هایی از مرگ را خواهید یافت.

شخصيت

آهنگساز نیز مانند یک بازیگر می تواند با فرورفتن در نقش، حس واقعی تر و عمیقتری از کارکتر را در موسیقی نمایان کند. به طور مثال آهنگسازی که برای یک فرد کار آهنگسازی را انجام می دهد ، میتواند با درک خصوصیات و شخصیت آن فرد، الگوی شخصیتی وی را در ملودی نمایان سازد. به شکلی که شنونده با گوش دادن به اثر ، یک دیدی از خصوصیات اخلاقی خواننده پیدا کند.

طبيعت

بسیاری از نوآوری ها در عرصه آهنگسازی از طبیعت و ویژه گی های منحصربفرد آن الهام میگرند. به طور مثال در ساخت تصنیف های عرفانی می توان از صدای پرندگان الهام گرفت. مطمئنا طبیعت و زیبایی های آن که منشاء الاهی دارند میتواند تاثیر چندین برابری در شنوده ایجاد کنند.

خاطرات

منبع دیگری که در کار آهنگسازی الهام بخش است، خاطرات خوب و به یادماندنی آهنگساز است. می توان با کمی مکث و مرور خاطرات روزهای خوب و الهام از شرایط محیطی یا عاطفی در آن لحظه ملودی با اثرگذاری بسیار زیاد خلق کرد. خاطراتی در روزهای بارانی ، در جنگل، دوری از دوستان،ازدست دادن عزیزان و غیره …

اين موارد تنها تعدادي از منابع هستند كه مي توان از آنها الهام گرفت. آهنگساز تخيل خود را به كار مي گيرد كه پاياني ندارد.

مطلب بعدي كه براي ساختن آهنگ مورد بررسي قرار مي گيرد، تئوري موسيقي است. آخرين موردي كه فرد مي خواهد برايش پيش آيد، اينست كه تمام اين ايده هاي خلاق را براي آهنگسازی داشته باشيد، اما كمبود دانش موسيقي شما مانع اين امر شود. يك بازيكن راگبي مي تواند پاس دادن خود را بهبود بخشد، اما اگر قوانين بازي را نداند، قادر نخواهد بود به خوبي بازي كند. همچنين آهنگسازی به طور كامل در قيد و بند قوانين موسيقي نيست، اما براي ساختن آهنگ بايد تئوري موسيقي را دانست. همانطور كه يك شاعر بايد به زبان خود مسلط باشد تا بتواند شعر بسرايد.

چند مورد از موارد كليدي كه فرد بايد بداند و مرتبا دانش خود را در اين زمينه بالاتر ببرد، عبارتند از:

یک. Staff (شناخت خطوط حامل یا خط سازهای کوبه ای)، Bar Lines (خط ميزان)، Clefs (كليدها مانند کلید سل، کلید فا، کلید دو)، Time Signatures (عدد های كسر ميزان مانند 2/4، 6/8 و…)

دو. Note Values ديرند (ارزش زمانی نت ها مانند زمان نت سفید، سیاه، چنگ و…)، Rests (سكوت ها)، Phrasing جمله بندی (از نظر تاکید بر روی کلمه خاصی در جمله برای بیان منظور خاصی)، Rhythm وزن

سه. Articulation جمله بندی و نوع بیان موسیقی با توجه به تکنیک های سازی (با توجه به امکاناتی که هر یک از سازها دارند)، Instrument Specific Techniques تكنيك هاي ويژه هر ساز مثل: Pizzicato [پی تزی کاتو] پیتزیکاتو (تکنیک به ارتعاش درآوردن سیم های سازهای زهی مانند ویولن، بدون استفاده از آرشه و با کمک انگشت) و یا Con Sordino کن سوردینو (اجرا با استفاده از سوردین یا صدا خفه کن یا صدا کم کن)

چهار. Key Signature علامت هاي تغيير دهنده ( مانند بمل، دیز، بکار)، Circle of Fifths (جمله پنج تايي)، Accidenti (ناگهان یا ناگهانی روبرو شدن با علامت های تغییر دهنده)، Cadense (آهنگ و وزن، افول یا همان پایان دادن)

پنج. Major (گام ماژور)،Minor (گام مينور)، Diminished (گام كاسته)، Pentatonic (گام پنج صدایی)، Diatonic Scales (گام دياتونيك)

شش. Modes (مدها)

هفت. Chords (آكوردها)، Extension (گسترش دادن یا بسط دادن گام)، Inversions (فاصله معكوس)، Sequence [سکو انس] سکونس (مرتب کردن یا همان هماهنگ کردن صداها، Arpeggios آرپژها (نواختن به ترتیب نت های یک آکورد پشت سر هم از بالا به پایین یا از پایین به بالا)

هشت. Instrument Ranges محدوده صدایی ساز (محدوده ساز که می تواند چه نت هایی را اجرا کند)، Timbers of each instrument [تمبر] تمبر صدایی هر ساز (آنچه باعث تفاوت در طعم و لحن صدای دو ساز می شود)، Difficult Areas of an Instrument سختي نواختن هر ساز از لحاظ چگونگی نوشتن نت و تفاوتش با سازهای دیگر (مثلا تفاوت نوشتن نت برای ساز کلارینت با ساز ترومبون)

البته ضروري نيست كه آهنگساز تازه كار از تمام اين موارد اطلاع داشته باشد، اما عدم اطلاع كافي فرد به اين معني است كه خلاقيت وي در صورت كمبود ابزار براي ابراز آن تضعيف خواهد شد. آهنگسازان جوان بايد از كتاب هاي تئوري موسيقي استفاده كنند. مطالعه دقيق اين كتاب ها، يادداشت برداري از نكات مهم و انتقال آنها بر روي كارت هاي فلش (کارت های کوچک یادداشت)، استفاده از برگه هاي امتحاني سال هاي گذشته تئوري موسيقي براي خودآزمايي و سنجش دانش و سپس كار بر روي موارد ضعيف تر، استفاده از CD هاي مناسب براي تشخيص وزن و آهنگ و صوت هاي حاصل از تركيب نت ها، همه مواردي هستند كه در افزايش دانش موسيقي موثرند.

بالاخره آخرين توصيه در اين مقاله، پويا نگه داشتن مقوله آهنگسازی است.

هدفتان اين باشد كه هر روز حتي يك قطعه كوتاه بسازيد، شايد قبل از خواب بتوانيد انعكاس وقايع آن روز را در قالب آهنگ درآوريد. ساخته هاي خود را با هم تركيب كنيد. براي اركسترهاي مختلف آهنگسازي كنيد. آهنگسازی چالشي است كه اگر آن را پويا نگه داريد، تبديل به مزيتي عالي خواهد شد و شما نمي دانيد كه ممكن است در اين حين، شاهكاري بي نظير خلق کنید.

مشاوره با محسن ناحی

مشاوره-با-محسن-ناحی

امور آهنگسازی و تنظیم توسط محسن ناحی انجام میگیرد و میتوانید صدابردار مورد نظر خود را جهت میکس و مسترینگ آهنگ خود انتخاب کنید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان میتوانید با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس گرفته و با آگاهی انتخاب کنید. جهت شنیدن نمونه آثار ساخته شده نیز کافیست به بخش نمونه کارها سری بزنید.

برای انتخاب آهنگساز اجازه ندهید کسی شما را مجاب کند و با توضیح دادن شمارا مجبور به انتخاب کند. کافیست به رزومه شخص نگاهی انداخته و ببینید چه آهنگهایی در چه سطحی و با چه کیفیتی در کارنامه ان آهنگساز وجود دارد.

نوشته قبلی

نحوه پخش موزیک رایگان

نوشته بعدی

آموزش رایگان صفر تا صد میکس و مسترینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button