تفاوت آهنگسازی و تنظیم آهنگ

تفاوت آهنگسازی و تنظیم آهنگ

آهنگسازی یعنی نوشتن موسیقی. شاید ملودی، آکورد و اشعار موسیقی باشد. اهنگسازی را به عنوان نوشتن نت های موسیقی روی کاغذ موسیقی در نظر بگیرید. بیایید بگوییم این یک اهنگ است. بنابراین در این مقاله نت های ملودی، آکوردها و کلمات زیر ملودی نوشته شده است. بنابراین در این لحظه شما ترانه سرا هستید. و می دانید که ملودی با متن ترانه خوانده می شود. و آکوردها هارمونی را ایجاد خواهند کرد.در ادامه به بررسی دقیق تر فرق آهنگسازی و تنظیم آهنگ می پردازیم.

تنظیم این است که این نت برگ را بگیرید و آنچه دارید را مشاهده کنید. و با خلاقیت انتخاب کنید که آیا یک گروه راک آن را اجرا خواهد کرد یا خیر. یا یک ارکستر کوچک یا بزرگ آن را بنوازد. بنابراین تنظیم بسیار در مورد موسیقی در پس زمینه پشت ملودی است. و فهمیدن اینکه چه ابزاری قرار است استفاده شود، چه مدت، کجا، چه نوع. می توانید یک تنظیم اولیه را فقط با یک پیانو که آکوردها را می نوازد انجام دهید و ملودی را توسط مردی با لحن متوسط خوانده شود. یا چیدمان پیچیده ای داشته باشید. با ارکستر کامل نواختن نت ها در آکوردها و بخش زهی مانند ویولن ملودی را می نوازد. بنابراین تفاوت بین آهنگسازی و تنظیم را می بینید. جایی که به عنوان تنظیم، چیزی را می برید که قبلاً به شما داده شده است. و با اهنگسازی به ایده اصلی می رسید. در موسیقی عامه پسند.

 تهیه کننده موسیقی تنظیم آهنگ یا ساز را انجام می دهد. اما برخی از تهیه کنندگان نمی دانند که در آن زمان تنظیم کننده هستند. برخی می گویند تنظیم بخشی از تولید است. و برخی می گویند که این یک قدم قبل از تولید است. و فقط به این دلیل که می توانید اهنگی را برای پخش زنده برای یک گردهمایی یا نمایش بزرگ ترتیب دهید. و چیزی ضبط نمی شود. در یک استودیو ضبط تنظیم یک امر ضروری است و تهیه کنندگانی مانند من این را اولین قدم تولید موسیقی می دانند.

اهنگسازی یعنی ایجاد یک قطعه موسیقی کاملاً جدید، کاملاً بدون ورودی موسیقی از جانب شخص دیگری. شعر، البته بخشی مشروع از این است، بیرون از خود موسیقی است.تنظیم عبارت است از گرفتن ملودی یا اثر موسیقایی موجود و قابل پخش یا خواندن آن به روشی دیگر توسط ساز یا گروه یا خواننده یا خواننده.

چند مثال ممکن است کمک کند. برای اهداف تمرین، موسیقی باله، قطعات ارکستر اپرا و قطعات ارکستر کرال مقدس برای پیانو تنظیم شده است. پیانو تا جایی که می تواند ویژگی های مهم موسیقی ارکستر را می نوازد، به طوری که وقتی که ارکستر بعداً به آنها ملحق شد، کسانی که تمرین می کنند با آن آشنا شوند.برای نوشتن این ترتیبات لازم است ابتدا آنچه را که تشخیص آن ضروری است، سپس باس را مانند نسخه اصلی، و در نهایت به همان مقداری که به طور منطقی قابل پخش است، اضافه کنید. یک پیانیست نمی تواند تمام نت های یک ارکستر کامل را پوشش دهد. علاوه بر این، این یک قطعه کنسرت نیست – یک ابزار کار است.

نمونه دیگری از تنظیم این است که ملودی را بگیرید و به نوعی آن را به صورت قطعه ای برای خوانندگان/سازها درآورید. وان ویلیامز این کار را در فانتزی خود در سرودهای کریسمس انجام داد. این اثر برای گروه کر 4 قسمتی و ارکستر کوچک است. او با قرون وسطایی این حقیقت فرستاده شده از بالا شروع می کند. شروعی آرام، که توسط ویولن سل و صدای انفرادی اعلام شد. از این، او مجموعه‌ای از سرودهای معروف را اضافه می‌کند که با یک سال نو مبارک به پایان می‌رسد و به آرامی دور می‌شود. این ترکیب بندی نیست زیرا مضامین موجود هستند، اما خود اثر از نظر سبک و فرم بسیار بدیع است.

چگونه آهنگسازی را شروع کنیم؟

چگونه-آهنگسازی-را-شروع-کنیم

دانستن مبانی تئوری موسیقی پیش نیازی برای دنبال کردن حرفه ای در تولید موسیقی یا میکس آهنگ است. برای یادگیری نحوه ساخت موسیقی، باید بیش از درک اولیه از امضاهای کلیدی، مقیاس های ماژور و مینور و پیشرفت آکورد داشته باشید. قبل از اینکه وارد این راهنمای گام به گام شوید، بسیار مهم است که دانش تئوری موسیقی موجود خود را تجدید کنید – یا اگر از صفر شروع می‌کنید، چند ماه را صرف کند و کاو در آن کنید.

علاوه بر ارتقای بازی تئوری موسیقی خود، یک لیست خرید کوچک نیز وجود دارد که ما توصیه می کنیم. ابتدا یک پد نوشتن موسیقی بردارید. اینها معمولاً با قیمت کمتر از 10 دلار در دسترس هستند و به شما امکان می دهند یک چیدمان را به روش قدیمی یادداشت کنید: با مداد و پد.

اگر به دنبال راه حلی مبتنی بر فناوری هستید، چندین برنامه وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. دو مورد از محبوب‌ترین گزینه‌ها Notion و Sibellius هستند. این برنامه‌ها نه تنها ساختن موسیقی دیجیتالی را آسان می‌کنند، بلکه شامل صداهای ساز می‌شوند که به شما امکان می‌دهند به ساخته‌های خود گوش دهید. با این حال، هر دو گزینه بسیار گران هستند. برای کسانی از شما که تازه شروع به یادگیری نحوه ساخت موسیقی ارکستری کرده‌اید، در نظر بگیرید که با مداد و پد (موسیقی) کمتر زرق و برق‌دار، اما ارزان‌تر شروع کنید.

برای اطلاع از آهنگسازی و تنظیم حرفه ای اینجا کلیک کنید

برای سفارش آهنگسازی و میکس و مسترینگ حرفه‌ای و ارزان تماس بگیرید

مرحله 1: بداهه سازی

من از چند دوست آهنگسازم نظرسنجی کردم تا ببینم چگونه یک قطعه جدید را شروع می کنند. اتفاق نظر قاطع این بود که مراحل اولیه آهنگسازی همه در مورد بداهه نوازی است. همه آنها گفتند که آهنگ های مورد علاقه آنها از جلسات بدون ساختار پیانو شکل گرفته است، که در طی آن مدتی به سادگی نواختند.

اگر پیانیست پیشرفته‌تری از من هستید، ممکن است بتوانید پشت پیانو بنشینید و نواختن را شروع کنید. گاهی اوقات، شما حتی با تم یا ملودی که می دانید ستون فقرات آهنگ بعدی شما خواهد بود، کنار می روید. اما بداهه نوازی روی پیانو می تواند مانند خیره شدن به یک صفحه خالی در زمانی که نیاز به نوشتن مقاله داشته باشید. بدون هیچ دستور کار، می‌توانید ساعت‌ها بی‌پروا به کلیدهای عاج خیره شوید و احساس کنید که هرگز چیزی نخواهید نوشت.هنگامی که بلاک آن نویسنده به شدت به شما ضربه می زند، در اینجا چند چیز وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

به موزیک مورد علاقه خود گوش دهید و سعی کنید آن را اجرا کنید. من یک نوازنده کیبورد خودآموخته هستم و گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه ام در حین یادگیری نحوه ساخت موسیقی پیانو یک تمرین فوق العاده سازنده بود. ببینید آیا می توانید ملودی آهنگ را شناسایی و پخش کنید. پس از انجام این کار، پیچ و تاب منحصر به فرد خود را به قطعات اضافه کنید.

با نوازندگان دیگر بازی کنید. احتمالاً پس از پایان بیماری همه گیر، در کنار هم قرار گرفتن با سایر نوازندگان راحت تر خواهید بود. اما حتی اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه موسیقی کلاسیک بسازید، این جلسات جم مطمئناً ماهیچه‌های خلاق شما را به روش‌های جدیدی دوباره فعال می‌کنند.

ترازو خود را تمرین کنید. ترازوهای ماژور و مینور نسبتاً ساده هستند، اما هر چند وقت یکبار ترازوهای ماژور پنتاتونیک را اجرا می کنید؟ یا فلس پنتاتونیک 3 همیتونیک؟ یا … شما ایده را دریافت می کنید. هر زمان که به دنبال الهام هستید، برای نواختن برخی از مقیاس‌های غیرعادی‌تر پیانوی خود وقت بگذارید.

مرحله 2: موتیف خود را شناسایی کنید

هر کسی که می‌خواهد یاد بگیرد که چگونه موسیقی پیانو بسازد، معمولاً با یادگیری در مورد موتیف‌ها شروع می‌کند. برای هدایت بحث خود در مورد موتیف‌ها در موسیقی کلاسیک، اجازه دهید دوباره از «راپسودی در آبی» به عنوان تمرین فکری استفاده کنیم.

چیزهای زیادی در این قطعه می گذرد. می‌توانیم تمام روز را در مورد آن صحبت کنیم، اما اجازه دهید روی علامت 0:57 ویدیویی که در بالا می‌بینید تمرکز کنیم. بخش هورن موتیف یا ملودی اصلی کل ارکستراسیون را می شنوید. با تماشای بقیه ویدیو، این ملودی را چندین بار در بخش های مختلف آهنگ خواهید شنید. این چهار میله مسلماً بخشی از آسان‌ترین بخش‌هایی هستند که گرشوین تا به حال نوشته است – اما آنها همچنین لحن کل قطعه را تعیین می‌کنند.

بنابراین زمانی که زمان لازم برای بداهه‌گویی و بازی با ایده‌ها را داشتید، توجه خود را روی موتیف خود متمرکز کنید. چه نوع ملودی می خواهید کل قطعه شما را اجرا کند؟ شناسایی یک موتیف کمی زمان می برد (و احتمالاً بداهه بیشتر). اما هنگامی که آن را دریافت کردید، از ساختن بخش‌ها و ارکستراسیون‌های مختلف حول آن ملودی بسیار لذت خواهید برد.

برای سفارش آهنگسازی و میکس و مسترینگ حرفه‌ای و ارزان تماس بگیرید

مرحله 3: قطعه خود را مرتب کنید

وقتی صحبت از ساخت بخش ها و ارکستراسیون های مختلف حول ملودی شما شد، قدم بعدی این است که دقیقاً این کار را انجام دهید! تنظیم یک قطعه موسیقی کلاسیک یک هیولا متفاوت است. در حالی که بیشتر آهنگ ها دارای چندین بخش دستگاهی هستند، آهنگسازان موسیقی کلاسیک مسئول ایجاد قطعه ای هستند که در برخی موارد توسط صدها نوازنده نواخته می شود.

چالش یادگیری نحوه ساخت موسیقی کلاسیک دوگانه است. ابتدا، باید هر بخش از قطعه را به معنای واقعی کلمه به گونه ای تنظیم کنید که گوش دادن به آن و خارج از جعبه لذت بخش باشد. اما هنگامی که این کار را انجام دادید، در سوراخ خرگوش برای کشف ابزار دقیق برای هر قسمت مکیده خواهید شد. قبل از بازگشت با ملودی اصلی، کلارینت ها کجا باید رها شوند؟ آیا بخش توبا باید مسئول صداهای پایین موتیف باشد یا می توانید این کار را با تمپان انجام دهید؟

کارشناسان آهنگسازی سال‌ها به این پرسش‌ها فکر می‌کنند. شما نیز ممکن است. اما همانطور که در حال شروع هستید، این ضرب المثل را به خاطر بسپارید که کامل، دشمن خوبی است. در نظر بگیرید که یک محدودیت زمانی برای خود تعیین کنید – و هنگامی که به آن رسیدید، به مرحله بعدی ما بروید.

مرحله 4: آن را یادداشت کنید

یادتان هست وقتی به شما گفتیم یک مداد (دیجیتال) و یک پد موسیقی بخرید؟ اکنون زمان آن است که موتیف ها و چیدمان های خود را روی کاغذ بیاورید.

اینجاست که دانش تئوری موسیقی شما واقعاً وارد عمل می شود. نه تنها باید بتوانید موسیقی بخوانید، بلکه باید بتوانید نت نویسی را نیز بنویسید. در بسیاری از تنظیمات موسیقی پاپ که در آن حضور داشته‌ام، یک “نمودار” به من داده شده است که در آن چیزی جز آکوردهایی به من نشان داده نشده است که باید روی آنها بنوازم. هنگامی که یاد می گیرید چگونه موسیقی کلاسیک بسازید (یا هر نوع موسیقی، واقعاً)، باید هر قسمت را نت به نت یادداشت کنید.

هشدار منصفانه مبنی بر اینکه این مرحله احتمالاً باعث می شود که بخواهید به مرحله تنظیم برگردید و قطعه خود را بازنویسی کنید. ممکن است متوجه شوید که نواختن یک قطعه ترومپت برای یک انسان واقعی بسیار دشوار است، یا اینکه یک قطعه ماریمبا نباید در طول موتیف نواخته شود. اگر این اتفاق در حین نوشتن نماد رخ دهد، کاملا طبیعی است! آهنگسازان همکارتان اگر آهنگی را به آنها بدهید که با لکه های پاک کن پوشانده نشده باشد، به شما چشم کناری می دهند.

برای آشنایی با اصول آهنگسازی اینجا کلیک کنید.

برای سفارش آهنگسازی و میکس و مسترینگ حرفه‌ای و ارزان تماس بگیرید

 

مرحله 5: آن را با یک مخاطب به اشتراک بگذارید

حتی اگر احساس می‌کنید که آهنگ‌تان آماده به اشتراک‌گذاری نیست، یک خبر خوب و بد برای شما دارم: آهنگسازان هرگز احساس نمی‌کنند که کارشان آماده شنیدن است.

مرحله 6: تجدید نظر و تکرار کنید

این بخشی از راهنما است که در آن توصیه می‌کنم بازخوردی را که از همتایان خود دریافت کرده‌اید بگیرید و آن را در کار خود اعمال کنید. ساختن یک قطعه موسیقی یک فرآیند مداوم است. در حالی که بسیاری از آهنگسازان در نهایت یک آهنگ را “نهایی” می نامند، بسیاری از آنها سال ها با قطعات سرهم می کنند. و حتی زمانی که موسیقی تحسین های بی شماری از کارشناسان صنعت دریافت می کند، برای یک هنرمند سخت است که به سادگی کنار رفته و به پروژه دیگری برود.

احتمالاً بیشتر مراحلی را که در این راهنما مرور کرده‌ایم ده‌ها بار روی یک قطعه موسیقی تکرار خواهید کرد. اشکالی ندارد! در حالی که توصیه می‌کنم دستورالعمل‌هایی را تنظیم کنید تا برای همیشه چیزها را مخفی نگه ندارید، به شما نمی‌گویم که به آزمایش یک آهنگ ادامه ندهید، حتی وقتی همه اطرافیان شما می‌گویند که کار را تمام کرده‌اید.

برای آموزش رایگان میکس و مسترینگ اینجا کلیک کنید

تنظیم آهنگ

تنظیم-آهنگ

تنظیم هنر گرفتن یک قطعه موسیقی و ساختن آن برای خود است – یا گرفتن ملودی و اضافه کردن سازهای مختلف زیر آن مانند بخش ریتم یا حتی یک بخش کامل هورن. سپس “تنظیم” محصول نهایی تمام سازهایی است که در طول آن یک قطعه موسیقی به هم می رسند.

با تنظیم موسیقی خودتان، می توانید یک ملودی یا آهنگ شناخته شده را بگیرید و آن را به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل کنید که نشان دهنده تأثیرات موسیقی و طعم بهتر شما باشد. برای مثال کاروان دوک الینگتون را در نظر بگیرید. افراد مختلف نسخه‌های مختلفی از این استاندارد محبوب جاز را ضبط کرده‌اند – هر یک از این نسخه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که به شیوه‌ای خاص صدا داشته باشند، از سازهای خاصی استفاده کنند و حال و هوای خاصی داشته باشند. خود الینگتون بارها این آهنگ خاص را ضبط کرده است و هر نسخه کاملاً متفاوت تنظیم شده است. به عنوان مثال می توانید ملودی را با یک دست اجرا کنید در حالی که سعی می کنید آکوردها یا خط بیس را در دست دیگر پیدا کنید. با این حال، همانقدر که پیانو می تواند برای یک تنظیم کننده مفید باشد، معایبی نیز دارد که قطعاً باید در نظر گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم حرفه ای آهنگ اینجا کلیک کنید

تنظیم برای سازهای مختلف

یکی از اساتید تنظیم کننده من اصرار داشت که “همه چیز در پیانو خوب به نظر می رسد”. من واقعاً منظور او را متوجه نشدم تا اینکه در کاری که او به ما دستور داد روی آن کار کنیم – یعنی ایجاد قطعات هورن برای یک آهنگ خاص، دستم را امتحان کردم. هرچیزی که روی پیانو به ذهنم رسید خیلی زیبا بود، هارمونی‌ها خوب به نظر می‌رسیدند و با ملودی عالی کار می‌کردند… تا اینکه همه چیز را در سیبلیوس گذاشتم و شنیدم که توسط یک بخش واقعی هورن می‌نواخت! برخی از خوشه هایی که من روی پیانو دوست داشتم بین ترومپت و ترومبون صدای وحشتناکی داشتند.

پیانو یک نقطه شروع عالی است، اما در نهایت با تنظیم قطعات پیچیده تر، به گوش شما تکیه می کنید.

فراتر از محدودیت های خود بروید

این من را به دومین نقطه ضعف اصلی استفاده از پیانو برای تنظیم سوق می دهد: شما با توانایی های موسیقی خود محدود خواهید شد. مگر اینکه پیانیست فوق العاده ای باشید، نشستن پشت پیانو برای تنظیم به شدت توانایی شما را برای نوشتن آنچه واقعاً در ذهن خود می شنوید مختل می کند، زیرا ممکن است در ترجمه آن به پیانو یا هر ساز دیگری دچار مشکل شوید.

تنظیم بدون پیانو

بنابراین، اگر نمی توانید با اطمینان پشت پیانو بنشینید تا موسیقی را تنظیم کنید، چه کاری باید انجام دهید؟ با یک تکه کاغذ و یک مداد پشت کامپیوتر یا پشت میز خود بنشینید. در حالی که استفاده از ساز برای تنظیم پاداش فوری می دهد، زیرا می توانید ایده های خود را بنوازید و فوراً آنها را بشنوید، این تکنیک دارای اشکالاتی است. اگر با نرم افزارهای نشانه گذاری مانند Sibelius یا Finale آشنایی دارید، به شدت شما را به استفاده از آن ها توصیه می کنم، زیرا می توانید از ویژگی پخش به همان شیوه برای شنیدن ایده های خود استفاده کنید.

 

چه از رایانه استفاده کنید و چه ترجیح می دهید با قلم و کاغذ به مدرسه قدیمی بروید، نکته مهم هنگام تنظیم این است که از گوش های خود برای نوشتن صداهایی که در ذهن خود می شنوید استفاده کنید.

هزینه تولید آهنگ/ آلبوم چگونه محاسبه می شود؟
نوشته قبلی

هزینه تولید آهنگ/ آلبوم چگونه محاسبه می شود؟

نوشته بعدی

آهنگسازی در استودیو موسیقی

تعداد-افراد-مورد-نیاز-برای-کار-در-استودیو-موسیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button