مراحل تولید آهنگ

مراحل تولید آهنگ

امروز می خوایم درباره مراحل تولید آهنگ صحبت کنیم و به شما بگیم برای ساخت یک آهنگ چه مراحلی باید طی شود. من با ایجاد اولین تمایز اساسی، بین مراحل ساخت یک قطعه موسیقی منحصرا دیجیتال (الکترونیک، اما نه تنها) و مراحلی که شامل یک قطعه موسیقی (همچنین) پخش می شود، شروع می کنم.

در مورد اول، موارد به قدری متنوع هستند که نمی توان تمایز روشنی بین مراحل گردش کار هنرمند قائل شد، که در بسیاری از موارد در زمینه های “غیر حرفه ای” کسی است که با همه چیز از آهنگسازی گرفته تا مسترینگ سروکار دارد. . .

در مورد قطعات نواخته شده توسط سازهای واقعی، اوضاع کمی تغییر می کند، اما نه به شدت.

در هر صورت، در نظر بگیرید که آنچه به شما خواهم گفت، دقیقاً به دلیل ماهیت دنیای تولید موسیقی امروز، کاملاً متفاوت از آنچه حتی چند سال پیش بود، به عنوان یک قانون ثابت درک نمی شود.

بله، تصاویری مانند تصویر بالا اکنون یک استثنا هستند. موسیقی دیگر در فروشگاه های موسیقی خریداری نمی شود، عملاً دیگر خریداری نمی شود. شما آن را به صورت رایگان در یوتیوب می شنوید یا آن را در پلتفرم های پخش «اجاره» می کنید.

اما این داستان دیگری است، اجازه دهید به خودمان برگردیم.

موارد زیر را به عنوان یک نشانه کلی ببینید که به شما در تشخیص مراحل مختلف پردازش یک آهنگ کمک می کند.

برای مشاوره رایگان و خدمات آهنگسازی اینجا کلیک کنید.

فرایند تولید آهنگ

پیش تولید

تولید

پس تولید

هر یک از این ها را می توان در استودیوی خانگی و همچنین در یک استودیوی حرفه ای انجام داد. بر اساس امکانات خود، یک مسیر را به جای دیگری انتخاب خواهید کرد.

بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه ساختار آنها بیندازیم.

فرایند تولید آهنگ

پیش تولید موسیقی

پیش تولید مرحله اولیه فرآیند ساخت آهنگ است.

اغلب با مرحله ترکیب بندی واقعی، با عمل خلاق، همزمان می شود. همه چیز به ژانر موسیقیایی که روی آن کار می کنید بستگی دارد.

ممکن است یک خواننده و ترانه سرا با آهنگی که قبلاً نوشته شده است در مرحله پیش تولید باشد، اما فقط متن و سکانس آکورد آن را دارد که تا اینجای کار روی گیتار یا پیانو نواخته شده است، فقط برای داشتن یک مرجع هارمونیک.

از سوی دیگر، پیش تولید یک قطعه بر اساس سازهای مجازی، از قبل در DAW آغاز می شود و مرحله آهنگسازی را به طور کامل شامل می شود.

برای یک گروه، پیش تولید می‌تواند شامل جلسات در اتاق تمرین باشد، برای یک تهیه‌کننده الکترونیکی می‌تواند به معنای شروع مدل‌سازی نمونه‌ها یا حلقه‌ها باشد تا زمانی که ملودی را پیدا کنید تا به عنوان نقطه شروع تولید واقعی از آن استفاده کنید.

ژانر موسیقایی هر چه باشد، می توان فهمید که تا پایان این مرحله قطعه باید قبلا نوشته شده باشد. نه لزوما به طور کامل، پیش نویس ملودی و/یا متن و هارمونی احتمالی کافی است.

ساختار ممکن است همچنان موقتی باشد، همانطور که تکه های سازهای مجازی استفاده شده یا نوع اعوجاج گیتار الکتریک ممکن است. این فقط برای آوردن چند مثال است.

برای سفارش میکس و مسترینگ اینجا کلیک کنید.

ترکیب بندی

بدیهی است که اگر می‌خواهید موسیقی بنویسید باید موسیقی بلد باشید، اما لزوماً لازم نیست دانش تئوریک بالایی داشته باشید، برای بسیاری از ژانرهای موسیقی فقط اصول اولیه کافی است.

نمی خواهم خدای ناکرده از اهمیت تحصیل آکادمیک بکاهم، اما این یک واقعیت است که برای اینکه بتوانید ترانه بنویسید لزوماً لازم نیست خارج از هنرستان باشید.

البته، هرچه دانش بیشتری داشته باشید، بهتر است تنظیم تنظیم و رسیدن به آهنگی که درست به نظر می رسد آسان تر باشد. در غیر این صورت باید با تمرین یا با کمک به خود با ابزارهایی که شما را در ایجاد مسیر شما همراهی کنند، جبران کنید.

من به ابزارهایی مانند Scaler اشاره می کنم، یک افزونه بسیار مفید (برای ویندوز و مک – VST، AAX و AU) که ​​به طرق مختلف به شما کمک می کند.

به شما کمک می‌کند مقیاس‌های جدیدی را کشف کنید، به شما کمک می‌کند آکوردها را یکی پس از دیگری قرار دهید، آکوردهایی را برای شما می‌نویسد که به تنهایی قادر به ساختن آن‌ها نیستید، به شما در یافتن حالت مناسب کمک می‌کند.

از جمله کارهایی که می توانید با این افزونه انجام دهید، تشخیص مقیاس است.

مثال عملی: با اتصال صفحه کلید MIDI خود به DAW، ملودی مورد علاقه خود را پیدا کرده اید، اما نمی دانید که از کدام آکوردها برای همراهی آن استفاده کنید.

فقط حالت Detect را فعال کنید، ملودی خود را پخش کنید و Scaler به شما می گوید از کدام مقیاس برای پخش آن استفاده کرده اید و یک توالی احتمالی از آکوردهای مناسب برای همراهی آن ملودی را پیشنهاد می کند.

من به شما اطمینان می دهم که می توانید از آن استفاده کنید نه تنها اگر کاملاً در تئوری موسیقی کمبود دارید، بلکه حتی اگر در حال حاضر تسلط خوبی به موضوع داشته باشید، فقط می خواهید ایده های جدیدی پیدا کنید.

اگر باور نمی کنید، نسخه آزمایشی رایگان را دانلود کنید و خودتان آن را امتحان کنید.

تولید موسیقی

شما آهنگسازی را تمام کردید، خوب شاید حتی تقلب کردید، اما چه کسی اهمیت می دهد، مهم این است که اکنون آهنگ زیبای خود را برای رویارویی با تولید واقعی آماده کرده اید!

در این مرحله قطعه به طور کامل شکل می گیرد.

چیدمان کامل می شود. ابزار مجازی موقتی که در پیش تولید استفاده می کردید اکنون دائمی می شوند. تمام صداهای ضبط شده انجام می شود که نهایی نیز خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر درباره تهیه کننده موسیقی اینجا کلیک کنید.

بیایید هر مرحله را بهتر ببینیم.

ترتیب

در مراحل تولید آهنگ چیدمان فرآیندی است که باعث می‌شود قطعه‌ای که فقط طرح‌ریزی می‌شود در تمام اشکال آن کامل شود، همانطور که از آن لحظه به بعد اجرا می‌شود. ساختاری ایجاد می شود، شما انتخاب می کنید، به عنوان مثال، آیا وجود داشته باشد و چقدر طول می کشد مقدمه و برون، چند ساز وجود دارد و در طول آیات چه خواهند زد، کر چند بار تکرار شود و غیره بر.

نوشتن یک تنظیم خوب یکی از مهم ترین مراحلی است که باید دنبال کنید اگر می خواهید در نهایت آهنگی داشته باشید که صدای خوبی داشته باشد.

برای روشن بودن، اگر سازهای مختلف در سطح آهنگسازی به خوبی با یکدیگر تطبیق نداشته باشند، بسیار پیچیده است اگر نگوییم غیرممکن است که آنها را بعداً در میکس انجام دهند.

برای توضیح بهتر منظورم دو مثال بی اهمیت برای شما می زنم:

آهنگ الکترونیک: شما از یک ضربه مصنوعی و یک باس مصنوعی استفاده می کنید. یک خط باس روی همان نت بنویسید که ضربه به آن زده شده است. آهنگ را طوری تنظیم کنید که صدای ضربه و باس همزمان باشد.

می‌دانید، درست است، که ضربه‌ای که نیازی به پرداخت هزینه آن نیست، از بین نمی‌رود؟ به ناچار از پایین خورده خواهد شد. اگر این همان چیزی است که می‌خواهید، خوب، اما اگر قصد داشتید ضربه را در پیش‌زمینه نگه دارید، باید چند تلنگر میکس کنید تا آن را به باس پایین بیاورید.

آهنگ راک: شما از همان گیتار و تنظیمات مشابه روی آمپلی فایر و پدال برای قسمت لید و ریتم استفاده می کنید. در طول تکنوازی، 4 خط ریتمیک دیگر همپوشانی را به ترتیب اضافه کنید.

می دانید، درست است، که سولو در میان گیتارهای ریتم گم می شود؟ اگر روی یک آهنگ پست راک کار می‌کنید، شاید این دقیقا همان اثری باشد که می‌خواستید، از سوی دیگر، اگر در حال اجرای پروگ هستید، فکر نمی‌کنم این نتیجه‌ای باشد که هدفش را داشتید.

در اینجا، جنبه هایی مانند این را در نظر داشته باشید. بدون در نظر گرفتن هیچ چیز درست یا غلط وجود ندارد، همیشه باید زمینه سازی شود. نکته مهم این است که توجه داشته باشید که هر چیزی که به چیدمان مربوط می شود بر هر چیز دیگری تأثیر دارد.

برای آموزش رایگان صفر تا صد میکس و مسترینگ اینجا کلیک کنید.

ضبط صدا

ضبط همیشه در چند آهنگ انجام می شود. این بدان معنی است که حداقل یک آهنگ در هر ساز باید در جلسه تیراندازی استفاده شود.

اغلب موارد بسیار بیشتری استفاده می شود، به خصوص زمانی که بودجه و زمان کافی در دسترس دارید.

به عنوان مثال، یک لیست آهنگ معمولی از یک آهنگ راک (یا محیط اطراف) می تواند این باشد:

  1. Kick
  2. Snare
  3. HiHat
  4. Tom 1
  5. Tom 2
  6. F. Tom
  7. OH L
  8. OH R
  9. Bass
  10. Gtr Rtm L
  11. Gtr Rtm R
  12. Guitar Solo
  13. Keys L
  14. Keys R
  15. Vox

در مراحل تولید آهنگ هنگامی که چیدمان پیچیده‌تر باشد و/یا میکروفون‌های زیادی در دسترس داشته باشید، تعداد آهنگ‌ها می‌تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد.

در این موارد، دیگر به عنوان مثال فقط Kick را نخواهید داشت، اما شاید Kick In، Kick Out و Kick Sub (میکروفون به داخل، خارج و ساب – میکروفون خاصی که برای دریافت فرکانس‌های پایین‌تر درام ضربه استفاده می‌شود) داشته باشید. .

دیگر نه فقط Snare، بلکه Snare Top و Snare Bottom (میکروفون بالا و پایین). دیگر فقط Gtr Rtm L (گیتار ریتم سمت چپ) نیست، بلکه Gtr Rtm L DI، Gtr Rtm L 57، Gtr Rtm L 414، Gtr Rtm L 121 (بسته به مدل میکروفون یا جعبه DI مورد استفاده).

اگر از ابزار مجازی استفاده کنید، گفتار یکسان است.

تولید با VSTi

در مراحل آهنگسازی اگر برای آهنگ خود بیس، گیتار و آواز ضبط کرده اید، اما بنا به انتخاب یا ضرورت، درام مجازی را به درام واقعی ترجیح می دهید، از نگه داشتن کل کیت در یک آهنگ استریو خودداری کنید.

بسیاری از باتری‌های پلاگین به شما امکان می‌دهند تا قطعات مختلف کیت را در خروجی‌های مختلف مسیریابی کنید تا پس از آن یک آهنگ صوتی برای هر پوست یا سنج داشته باشید.

تولید با VSTi

در تصویر بالا قسمت میکسر MODO Drum، درام مجازی IK Multimedia را مشاهده می کنید که علاوه بر میکروفون های موجود در هر عنصر، امکان شنیدن (و صادرات) سربار و اتاق را به صورت جداگانه نیز ارائه می دهد.

اگر یک قطعه موسیقی الکترونیک نوشته اید و از دستگاه درام استفاده کرده اید، قانون دقیقاً یکسان است. قبل از شروع پست تولید، هر کانال را جدا کنید.

به عنوان مثال، کتابخانه kontakt Drumvolution، که می تواند برای تولید الکترونیکی تقریباً هر زیر ژانر مورد استفاده قرار گیرد، از چند خروجی پشتیبانی می کند.

تولید پست صوتی

خوب، شما تمام آهنگ خود را نوشتید، تنظیم و ضبط کردید. شما به آخرین مرحله قبل از انتشار رسیده اید: پست پروداکشن.

در این مرحله درصدهای بین کار هنری و فنی به نوعی معکوس می شود. علیرغم این واقعیت که هنوز می توان برای دستیابی به نتایج اصلی به خلاقیت دست داد، این نیز درست است که باید با محدودیت های «فنی» تحمیل شده توسط رسانه دیجیتال و نوع توزیع آهنگ شروع کرد. دارند.

اگر قرار است آهنگ شما در Apple Music، Spotify، YouTube یا هر سرویس پخش آنلاین دیگری قرار گیرد، باید ویژگی‌های فنی خاصی داشته باشد، متفاوت از آنچه که اگر روی وینیل یا سی‌دی قرار می‌گرفت (صبر کنید، سی‌دی‌های صوتی هنوز وجود دارند). ؟!).

در مراحل تولید آهنگ در هر صورت، با خلاصه کردن کل فرآیند پست تولید، می توانم بگویم که به 3 مرحله فرعی تقسیم می شود:

ویرایش

مخلوط کردن

مسترینگ

بیایید سعی کنیم بفهمیم در هر یک از آنها چه کاری انجام می شود.

ویرایش

در مراحل تولید آهنگ ویرایش اولین بخش از فرآیند پست تولید است و احتمالاً کمترین لذت را دارد. اگر می‌خواهید به بهترین شکل ممکن به اختلاط نزدیک شوید، می‌توانم بگویم حتی بیشتر به سمت خسته‌کننده، اما استراتژیک است.

ویرایش شامل تمام آن عملیات لازم برای نظم بخشیدن به جلسه کار است. من چند نمونه کوچک از کارهایی که معمولا انجام می شود به شما می آورم:

لحظه های فرضی سکوت (فقط صدای پس زمینه / خش خش) در آهنگ های صوتی حذف می شوند.

بهترین برداشت‌ها از میان ضبط‌های انجام‌شده انتخاب می‌شوند و بدترین برداشت‌ها لغو می‌شوند، یا «بهترین برداشت‌ها» به‌طور غیرعادی ایجاد می‌شوند، هر قسمتی را که در بین تمام برداشت‌های ضبط‌شده بهتر بیرون آمده است، قطعه به قطعه برون‌یابی می‌کند (هر دو انجام می‌شود. روی سازها و ضبط صداها).

در صورت لزوم، آهنگ هایی که پخش می شوند / خواننده به حد کمال نمی رسد می تواند دوباره زمان بندی یا تنظیم مجدد شود.

این پروژه با آماده سازی آن برای جلسه میکس سازماندهی می شود.

میکس

با پروژه خوب و تمیز خود ما بالاخره می توانیم شروع به میکس کنیم!

همانطور که قبلاً در مقاله دیگری نوشتم، در مراحل تولید آهنگ میکس صدا مجموعه ای از تکنیک ها است که اجازه می دهد، با شروع از یک گروه کم و بیش بزرگ از آهنگ های صوتی مستقل، آنها را با هم ترکیب کرده و در هم آمیخت تا در نتیجه یک جریان صدای واحد به دست آید. استریو. .

در هنگام مخلوط کردن است که تمام پردازنده‌های سیگنال مفید برای ادغام، تصحیح یا غنی‌سازی مسیرها استفاده می‌شوند: کمپرسورها، اکولایزرها، گیت‌ها، ریورب‌ها، تاخیرها، محدودکننده‌ها و هر اثر دیگری که فکرش را بکنید.

صدای واقعی آهنگ در میکس ساخته شده است. تمبر گرم می خواهید یا سرد؟ آیا ترجیح می دهید تمام سازها را در چهره خود احساس کنید یا می خواهید آنها را از فاصله بیشتری دور نگه دارید؟ آیا صدایی مدرن می خواهید یا قدیمی؟ آیا یک آهنگ آرام با پویایی گسترده یا فوق العاده بلند می خواهید؟

با شروع از همان مواد صوتی، استفاده از یک تکنیک میکس به جای دیگری، نتایج کاملاً متفاوتی را به دست می‌دهد. به همین دلیل است که داشتن یک روش کار واضح مهم است، در غیر این صورت این خطر وجود دارد که هر آهنگ جدید میکس شده کاملاً متفاوت از آهنگ قبلی باشد.

میکس

مسترینگ

پس از اتمام میکس، مسترینگ شروع می شود.

این یک گام بسیار مهم است، زیرا زمان مناسبی است که جزئیات را صاف و صیقلی کنیم و آهنگی را برای پخش آماده کنیم.

در مراحل تولید آهنگ مسترینگ یک فرآیند فنی تر از میکس است. معمولاً شما روی یک فایل استریو با برخی از پردازنده‌هایی که قبلاً استفاده شده‌اند (مثلاً کمپرسور، معادله، محدودکننده) کار می‌کنید، اما آنها متفاوت هستند.

سیستم و محیط شنیداری در مسترینگ اهمیت اساسی دارد. باید تا حد امکان خنثی و متعادل باشد تا از وارد کردن رنگ های ناخواسته در نتیجه نهایی جلوگیری شود.

اگر در استودیوی خانگی خود بودجه زیادی ندارید یا نمی توانید از نظر مالی در ساختار اتاق برای بهینه سازی آکوستیک مداخله کنید، می توانید از محصولاتی مانند Reference یا ARC استفاده کنید که به بلندگوهای مانیتور شما کمک می کند تا بهتر با آن سازگار شوند. محیطی که در آن قرار دارند.

شما مانند یک استودیو مسترینگ حرفه ای گوش دادن را نخواهید داشت (همچنین به این دلیل که قطعاً بلندگوهای یکسانی نخواهید داشت) اما در برخی موارد کیفیت گوش دادن خود را به شدت بهبود خواهید داد.

همین! پس از مسترینگ آماده هستید که آهنگ خود را به جهانیان بشناسانید 😀

در تولیدات سطح بالا، کل فرآیند نشان داده شده تاکنون توسط افراد زیادی دنبال می شود، البته نه فقط یک نفر. کسانی هستند که فقط آهنگسازی، برخی از تنظیم، برخی از ضبط، برخی از مایکینگ، برخی از میکس، برخی از مسترینگ و غیره را انجام می دهند.

این را در نظر داشته باشید زمانی که به طور مستقل تمام مراحل پردازش را در تنهایی در استودیوی خانگی خود دنبال می کنید و احساس ناامیدی می کنید زیرا به همان نتایجی که در آهنگ های هنرمندان مورد علاقه خود می شنوید نمی رسید.

با این حال، تنها با ایجاد یک تنظیمات بهینه برای بودجه خود، و مهمتر از همه با یادگیری درست انجام تمام مراحل پردازش، می توانید به نتایجی بیش از مطلوب برسید.

سوالات متداول مربوط به مراحل تولید آهنگ

مراحل اصلی تولید آهنگ شامل ایده‌پردازی، ساخت ملودی و آکوردها، انتخاب و تنظیم صداها، نوشتن و تکمیل تراک‌ها، میکس و مسترینگ (تنظیم نهایی صدا) و در نهایت منتشر کردن آهنگ می‌شود.

معمولاً با ایده‌پردازی از ملودی‌ها، آکوردها یا حتی یک نکته کوچک موسیقیایی می‌توانید شروع کنید. سپس این ایده را به تدریج با تنظیم و تکمیل اجزای مختلف تبدیل به یک آهنگ کامل کنید.

داشتن دانش تئوری موسیقی می‌تواند به شما کمک کند، اما برای تولید آهنگ نیازی به خواندن موسیقی نت ندارید. می‌توانید با شنیدن و احساس موسیقی به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنید

با استفاده از نرم‌افزارهای DAW (محیط تولید موسیقی دیجیتال) می‌توانید ملودی‌ها، تراک‌ها و صداها را ضبط، ویرایش و میکس کنید. همچنین از وی‌اس‌تی‌ها (سینت‌های مجازی) برای ایجاد صداهای مختلف استفاده کنید.

بله، می‌توانید ایده‌ها و آهنگ‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. این را می‌توانید از طریق پلتفرم‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی یا حتی اجراهای زنده انجام دهید.

استودیو موسیقی
نوشته قبلی

استودیو موسیقی

نوشته بعدی

آهنگسازی حرفه ای در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button